شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

پزشکی

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

عوارض کمبود ویتامین b12 در بدن کدامند؟

ویتامین b12 در ساخت گلبولهای قرمز خون و DNA نقش اساسی دارد.تامین این ویتامین برای بدن بسیار ضروری است. به همین روی توجه به رژیم غذایی سالم اهمیت بسیار زیادی در سلامت فرد بازی می کند. در صورتی که فقدان این ویتامین جدی گرفته نشود مشکلات زیاد را برای فرد به وجود می آورد.در برخی موارد فقر این ویتامین در بدن منجر به مرگ میشود.

متاسفانه، برخی از افراد تامین ویتامین b12 را جدی نمی گیرند و همین امر مشکلات زیادی را برای آنها به وجود می آورد. معمولا آن دسته از افرادی که دچار خستگی مزمن هستند از کمبود b12 رنج می برند.

در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که کمبود این ویتامین سبب بروز چه علایمی در بدن می شود؟!
البته قبل از پرداختن به این موضوع ذکر این نکته بسیار مهم است، این علایمی که در ادامه ذکر می شوند می توانند به دلیل فقدان و کمبود ویتامین b12 در بدن رخ دهند اما الزاما نمی توانند نشانه کمبود آن در بدن باشند.
برای اطمینان بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و یک آزمایش خون بدهید تا میزان ویتامینهای موجود در بدن شما سنجیده شود.
سپس پزشک تصمیم می گیرد بدن شما در چه مواردی کمبود دارد و استفاده از مکمل ها راه حلی بسیار مناسب برای جبران کمبودهای بدن است.
کمبود ویتامین b12 و عدم هوشیاری!
یکی از بارزترین علایم کمبود ویتامین b12 خستگی دایم است. اگر 8 ساعت در روز می خوابید، اما هنوز احساس خستگی می کنید ممکن است بدن شما از کمبود این ویتامین رنج می برد.
بدن انسان به ویتامین b12 نیاز دارد تا گلبول قرمز تولید کند. هر چقدر تعداد سلوهای قرمزی که تولید می شود بیشتر باشد، اکسیژن بیشتری در بدن جریان پیدا می کند.
اگر اکسیژن کمی به بدن برسد بدن نمی تواند به فعالیتهای خود ادامه دهد و دایما احساس خستگی می کند. همین امر بر سلامتی و کارکرد ارگان های بدن نیز تاثیر می گذارد.
اگر جز آن دسته از افراد هستید که دایما احساس خستگی و میل به خواب دارید بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید تا پزشک با آزمایشات مربوط مشکل شما را بررسی کند.
هرگز این حالت را در خود نادیده نگیرید.
با کمبود ویتامین b12 ، ماهیچه ها ضعیف می شوند!
همانطور که در مورد قبلی بدان اشاره کردیم کمبود این ویتامین در بدن به تمامی ارگان های بدن آسیب وارد می کند و کارکرد آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.
برای اینکه ماهیچه های قوی باشند به اکسیژن نیاز دارند. سلولهای قرمز خون که اکسیژن را به بدن می رسانند به ویتامین B12 وابسته هستند.
در اثر کمبود اکسیژن سلولهای قرمز خون وظایف خود را به خوبی در بدن ایفا نمی کنند و در نتیجه عضلات و ماهیچه ها ضعیف می شوند.
ضعف عضلانی مشکلات زیادی را برای سلامتی به بار می آورد و فرد در انجام کارهای روزمره با مشکلات زیادی رو در رو می شود. همچنین ضعف عضلات سبب می شود بدن در برابر ابتلا به بیماری تحلیل عضلانی قرار گیرد.
در نمونه های حاد این بیماری فرد توانایی خود را برای راه رفتن از دست می دهند و ماهیچه های او دیگر توان انجام کارهای ساده را ندارند.
اگر در عضلات خود احساس ضعف می کنید بهتر است سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید و وضعیت سلامتی خود را بررسی کنید.
با کمبود ویتامین b12، از مشکلات بینایی رنج می برید!
کمبود ویتامین b12 به عصب بینایی آسیب وارد می کند. همچنین می تواند رگهای خونی چشم را مسدود کند و یا دچار دوبینی، تاری دید و یا از دست رفتن بینایی شوید.
همین امر سبب بروز مشکلات زیادی در زندگی روزمره می شود و اعصاب و خلقیات را تحت تاثیر قرار می دهد. فردی که تاری دید دارد به راحتی نمی تواند رانندگی کند و یا اگر با کامپیوتر کار می کند با مشکلات زیادی رو به رو می شود.
اگر احساس ضعف در بینایی خود می کنید بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و با انجام آزمایش خون سطوح این ویتامین را بسنجید.
با کمبود ویتامین b12 ، پوست رنگ پریده می شود!
اگر دیدید که پوست شما به زردی رفته است ممکن است نشانه این باشد که از کمبود ویتامین b12 رنج می برید. زیرا کمبود این ویتامین سبب شکسته شدن سلولهای قرمز خون می شود در نتیجه بیلی روبین خون آزاد می شود.
آزادسازی بیلی روبین در خون سبب می شود که رنگ پوست شما زرد شود. البته به این نکته توجه داشته باشید همیشه زردی پوست به دلیل کمبود این ویتامین در بدن رخ نمی دهد و ممکن است شما در معرض ابتلا به بیماری یرقان قرار گرفته باشید.
به همین دلیل با بروز زردی غیرعادی بر روی پوست بهتر است سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید و با آزمایش خون و دیگر آزمایشهای لازم سطوح ویتامینی بدن خود را اندازه گیری کنید.
ذکر این نکته در اینجا حایز اهمیت است که با بروز علایم زردی باید سریعا به پزشک مراجعه کنید و نباید هرگز این موضوع را پشت گوش بیاندازید.
همچنین بخوانید:

با کمبود ویتامین b12 ، زبان صاف و قرمز می شود !
توده های بسیاری کوچکی که بر روی زبان وجود دارند پرزهای چشایی نامیده می شوند. افرادی که از کمبود ویتامین B12 رنج می برند، این پرزهای چشایی را از دست می دهند .
همین امر سبب می شود که این افراد دیگر نتوانند مزه غذاها را احساس کنند و دایما احساس می کنند غذاها بی مزه هستند. همچنین تحقیقات نشان داده اند که این افراد در پشت زبانشان احساس درد می کنند. این افراد معمولا نمی توانند انواع طعم را تشخیص دهند.
اگر نمی توانید طعم غذا را تشخیص دهید و تمامی خوراکی ها برای شما بدون مزه هستند بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید و چکاپ کاملی انجام دهید.
با سنجیدن میزان این ویتامین در خون خود می توانید از فقدان یا عدم فقدان این ویتامین در بدن اطمینان حاصل کنید. در صورت کمبود و با صلاحدید پزشک متخصص مصرف مکمل های ویتامینی را آغاز کنید.
منبع: salamatmag

5 فایده معجزه گر انجیر

انجیر خوراکی ، انجیر ، شال انجیر ( نام علمی : Ficus carica ) سرده انجیر دارای 600 گونه می باشد که اغلب انواع آن وحشی یا زینتی هستند مانند درخت معروف به درخت کاتوچو (فیکوس الاستیکا) که هم زینتی است و هم صنعتی. فیکوس بنگالنسیس و فیکوس رلیگیوزا انواع زینتی این گیاه می باشند که در تزئینات و به عنوان گیاه آپارتمانی مصرف زیاد دارند.

پژوهشگران دانشگاه اینسبروک استرالیا توصیه می کنند انجیرهای کاملا رسیده بخرید، چرا که انجیر پخته خواص آنتی اکسیدانی بیشتری دارد در ادامه با ما همراه باشید تا با خواص معجزه آسای این میوه پرطرفدار بیشتر آشنا شوید:
شادابی پوست
مصرف انجیر موجب حفظ جوانی و درخشندگی پوست می شود. این میوه به دلیل برخورداری از اسیدهای چرب امگا3 و ترکیبات ضدالتهابی، به تغذیه پوست، رفع قرمزی ناشی از آکنه کمک می کند و مانع پیری می شود.
بهبود گوارش
انجیر منبعی غنی از فیبر است که به بهبود گوارش و کنترل وزن کمک می کند. این میوه به دلیل فیبر بالا و قابلیت جذب آب موجب نرم شدن مدفوع می شود. مصرف انجیر بویژه به افرادی که مشکل یبوست دارند، توصیه می شود.
کاهش وزن
انجیر حاوی آنزیم فیسین است که موجب تجزیه پروتئین به آمینواسید می شود. آمینواسیدها به عضله سازی کمک می کنند و به همین دلیل، انجیر انتخابی فوق العاده برای کنترل وزن و عضله سازی است.

همچنین بخوانید:

برخی از علل سرفه در کودکان
دلایل ابتلا و درمان‌های سنگ کلیه چیست؟
عوارض استفاده دوباره از بطری های پلاستیکی

ضدسرطان
عصاره آب انجیر سرشار از نوعی ترکیب فعال فیتوشیمیایی موسوم به بنزآلدهید است که خاصیت ضدسرطانی دارد. مطالعات نشان داده است ترکیبات زیست فعال موجود در انجیر نظیر فنولیک، کومارینز و اسیدهای چرب به درمان سرطان پوست غیرملانوم کمک می کند. همچنین گفته می شود کومارینز در درمان سرطان پروستات مؤثر است.
کنترل فشار خون
انجیر سرشار از پتاسیم است. پتاسیم موجب کنترل اثرات مخرب نمک روی فشار خون می شود. اغلب مردم آن قدر که غذاهای پرنمک مصرف می کنند، به مصرف میوه و سبزیجات کافی عادت ندارند و به دلیل کاهش سطح پتاسیم در معرض ابتلا به فشار خونبالا قرار می گیرند.

منبع : irantebblog

طرز تهیه و آموزش نان خرما پیچ

طرز تهیه و آموزش نان خرما پیچ

مواد لازم :

خمیر

شکر یک هشتم پیمانه ( همین مقدار میتونید از مارلین هم استفاده کنید )

آب نصف لیوان

خمیر مایه نصف قاشق سوپ خوری

روغن مایع 15 گرم

تخم مرغ یک عدد

نمک نصف قاشق چای خوری

آرد حدود 190 گرم ( شاید کمتر و شاید هم بیشتر بشه ! )

مواد میانی ::

خرما 25 عدد

آب یک چهارم پیمانه

کره 1 قاشق سوپ خوری

دارچین 1 قاشق سوپ خوری

طرز تهیه :

برای درست کردن خمیر ابتدا یک قاشق چای خوری از شکر رو با آب ولرم و خمیر مایه رو تو یه کاسه بریزید و مخلوط کنید و بذارید تا خمیر مایع فعال بشه .

بقیه ی شکر و و سفید تخم مرغ و روغن رو با هم مخلوط می کنیم و با چنگال می زنیم تا از حالت لختی در بیاد و صاف بشه .

بعد خمیر مایه رو اضافه می کنید و هم می زنیم .

بعد آرد رو کم کم اضافه می کنیم . اونقدر آرد اضافه کنید که خمیر نرم بشه و به دست نچسبه اصلا ( اصلا نچسبه ها ، چون موقع پهن کردن مشکل پیدا می کنید مثلِ من ! )

بعد میذارید تو همون ظرف بمونه ، روش رو با انگشت چند تا سوراخ کنید و روش رو یه دستمال حوله ای بذارید و بذارید بمونه تا حجمش دو برابر بشه .

همونجور که اون خمیرتون داره استراحت می کنه مواد میانی رو درست کنید

هسته ی خرما ها رو در بیارید ( اگه از این خرماهای بم استفاده می کنید ، پوستش رو هم حتما در بیارید ، چون فیبرشون سفته و شیرینی رو بد می کنه ، مالِ من بم نبود و راحت همینجوری ازش استفاده کردم )

بعد با یک چهارم پیمانه آبی که داشتید میذارید روی گاز تا نرم بشه و له بشه و مثلِ خمیر شه …

بعد از رو حرارت بردارید و کره و دارچین رو بهش اضافه کنید و حسابی مخلوط کنید تا یه خمیر یکدست بدست بیاد .

حالا بعد از یک ساعتِ !

دو تا مدل میتونید بپیچید ( که من مدل اول رو پیشنهاد میدم ) :

مدل اول : خمیرتون رو کاملا باز کنید ( رو سطحی که آرد پاشیدید )

جوری باز کنید که گِرد بشه ، اگه نشد هم میتونید آخرش با چاقو یه کمی حالت گرد بهش بدید ( که من همین کار رو کردم )

بعد اونو برش بزنید ( 12 تیکه بشه )

بعد روی هر تیکه از مواد میانی که دارید بریزید و یه کمی پهن کنید ، بعد از تهِ مثلث ( از اونجایی که بزرگ تره ) شروع کنید به رول کردن تا برسید به آخرش .

بعد که همشو تو سینی فر چیدید ، میذارید نیم ساعت تو فضای آشپزخونه استراحت کنه .

15 دقیقه که از استراحتش گذشت ، فر رو رو 180 درجه بذارید که گرم شه …

بعد که نیم ساعت تمام شد ، اون زرده ای که داشتید رو ( از همون یه دونه تخم مرغ ) روی شیرینی ها بمالید و بذارید تو فر .

بعد از 15 دقیقه آمادَست …

وقتی که تمام شد ، سینی فر رو در بیارید و بذارید همونجوری تو فضای آشپزخونه یه کمی خنک بشه ، بعد تو ظرف بچینید و نوش جان کنید.

مدل دوم : خمیرتون رو روی یه سطح باز کنید ، خیلی باز کنیدا ! یعنی تا اونجایی که میشه ، البته روی سطحی که می خواید کار کنید آرد بپاشید که نچسبه .

من آردم تمام شده بود و خمیرم یه کمی چسبناک شد ، کار باهاش سخت بود ، البته مزه ی نهایی تغییری نمی کنه ، واسه راحتیِ کار میگم .

همچنین بخوانید:

برخی از علل سرفه در کودکان
دلایل ابتلا و درمان‌های سنگ کلیه چیست؟
عوارض استفاده دوباره از بطری های پلاستیکی

خوب ، خمیر رو که پهن کردید ، مایه ی میانی رو روی خمیر پهن کنید ، همه جاش پهن بشه ، لازم نیست قطرِ مایه ی میانی خیلی زیاد باشه ، در حدی که فقط خمیر خالی نباشه پوشونده بشه .

بعد خمیر رو دو لایه می کنید ، یعنی یه طرفشو بگیرید و بیارید رو طرفِ دیگر خمیر

بعد برش بزنید و لول کنید و گرد کنید و یا هر مدلی که دوست دارید .

بعد که همشو تو سینی فر چیدید ، میذارید نیم ساعت تو فضای آشپزخونه استراحت کنه .

15 دقیقه که از استراحتش گذشت ، فر رو رو 180 درجه بذارید که گرم شه …

بعد که نیم ساعت تمام شد ، اون زرده ای که داشتید رو ( از همون یه دونه تخم مرغ ) روی شیرینی ها بمالید و بذارید تو فر .

نان خرما پیچ بعد از 15 دقیقه آمادَست.

منبع: ashpazsho.wordpress

چرا مردها حتما باید ویتامین E مصرف کنند ؟

اثرات مثبت ویتامین E
ویتامین E ماده مغذی محلول در چربی است که به عنوان آنتی اکسیدان برای حفظ سلامت کلی بدن عمل می کند. ترکیبات طبیعی این ویتامین به دلیل خواص ضد چروک آن مشهور است، همچنین به عنوان ابزاری برای تحریک سیستم ایمنی شناخته می شود. با وجود این که این ویتامین در اقلام غذایی مختلفی از جمله آجیل، دانه ها، برخی روغن ها، غذاهای دریایی و سبزیجات در دسترس است، بسیاری از مردان برای تامین ویتامین بدن خود از مکمل ها استفاده می کنند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند:
در مطلب خواص ویتامین ای در بخش های قبلی بهداشت و سلامت نمناک گفتیم که آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E از آسیب سموم جلوگیری و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
از سرطان جلوگیری می کند:
ماهیت آنتی اکسیدانی ویتامین E می تواند رادیکال های آزاد را قبل از ایجاد استرس اکسیداتیو یا بیماری های مزمن خنثی کند که به نوبه خود منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان می شود.

بیماری های قلبی را کاهش می دهد:
ویتامین E از طریق سرکوب متابولیسم اسید آراشیدونیک، ترشح پروستاسیکلین را بهبود می بخشد، این منجر به کاهش تجمع پلاکت و بیماری های قلبی عروقی می شود.

با رادیکال های آزاد مبارزه می کند:
در بسیاری از مواقع قرار گرفتن در معرض آفتاب به دلایل مختلف ممکن است باعث تشدید رادیکال های آزاد شود که سمی هستند و به بافت سلول آسیب می رسانند. ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی به مقابله با این رادیکال ها و جلوگیری از آسیب بیشتر عمل می کند.

اسپرم را تقویت و باروری را بهبود می بخشد:
ممکن است رادیکالهای آزاد به سلولهای اسپرم حمله کنند و باعث ناباروریشوند. ویتامین E با کاهش اثرات استرس اکسیداتیو در سلولهای اسپرم باروری طبیعی در مردان را باز می گرداند.

استقامت بدنی ایجاد می کند:
آسیب اکسیداتیو ناشی از ورزش اغلب منجر به خستگی می شود. ویتامین E ضمن کاهش آسیب ناشی از ورزش به بهبود قدرت عضلات کمک می کند و سطح انرژی را در بدن تحریک می نماید.

روند پیری را کند می کند:
اشعه ماوراء بنفش به پوست آسیب می رساند و همین امر موجب پیری پوست می شود. ویژگی محافظتی ویتامین E در برابر نور می تواند از چین و چروک، سوختگی و رنگدانه های پوست که همگی از علائم پیری هستند جلوگیری کند. همچنین می تواند رادیکال های آزاد پوست را از بین ببرد تا پوست جوان به نظر برسند.

زخم ها را التیام می بخشد:
بسیاری از تحقیقات ثابت کرده اند که پوست مرطوب واکنش بهتری در برابر زخم ها و اسکارها دارد و روند بهبودی و محو شدن علائم را سرعت می بخشد. ویتامین ایی منبع اصلی آبرسانی است، به همین دلیل بیشتر مردان باید از لوسیون های آغشته به ویتامین ایی استفاده کنند.

پوست سر را بهبود می بخشد:
ویتامین ایی جریان خون را در پوست سر بهبود می بخشد، در نتیجه باعث سلامت فولیکول های مو می شود. همچنین با کاهش میزان استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد جذب شده در پوست سر، شکنندگی موها را کاهش دهد.

موجب کاهش ریزش مو و تقویت آن می شود:
استرس اکسیداتیو اغلب با ریزش مو در ارتباط است. ویتامین ایی با بهبود گردش خون در پوست سر از ریزش مو جلوگیری و رشد آن را تقویت می کند. ویتامین ایی همچنین توانایی ترمیم و بازسازی فولیکول های جدید مو را دارد تا موها را براق نشان دهد.

با آکنه مبارزه می کند:
مردان نسبت به زنان پوست چرب تری دارند که می تواند منجر به جوش های شدید و آکنه شود. برخی مطالعات نشان می دهد که یک رژیم غذایی غنی از ویتامین E (همراه با ویتامین آ و روی) می تواند به کاهش علائم آکنه کمک کند.
چگونه از ویتامین E استفاده کنیم؟
6 الی 8 عدد بادام خرد شده را به اسموتی صبحانه خود اضافه کنید.
می توانیداسفناج یا کلم بروکلی را بخارپز کنید زیرا آنها سرشار از ویتامین ایی هستند.
برای بهره مندی از ویتامین ایی، روغن زیتون را به پوست خود بمالید یا برای تهیه غذا از روغ زیتون استفاده کنید.
برای جلوگیری از ریزش مو و رشد سالم مو می توانید از روغن ویتامین ایی استفاده کنید.
بادام خیسانده شده، منبع غنی از ویتامین ایی است، می توانید صبح زود و به صورت ناشتا از آن میل کنید.
عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی:
ویتامین ایی 100? طبیعی است و هیچگونه عوارض جانبی ندارد. با این حال مصرف بیش از حد ویتامین ایی می تواند باعث حالت تعوع - سردرد - سرگیجه و مشکلات گوارشی شود. اگر فردی نسبت به این ویتامین حساسیت دارد باید کاملاً از مصرف آن پرهیز کند.
منبع: drmanvadaro.parsiblog

13 روش برای نشاط و سلامت خانواده

اگر احساس می کنید خانواده تان به اندازه کافی شاد نیست و رابطه عاطفی در خانواده تان کمرنگ شده است به شما پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید تا شیوه های شاد زیستن در کنار خانواده را بیاموزید.

چند اصل وجود دارد که برای داشتن یک زندگی شاد در کنار اعضای خانواده را تضمین میکند. شیوه شاد زیستن در خانواده عبارتست از:

نشاط در خانواده ، راه های نشاط خانواده،راه های داشتن خانواده سالم،خانواده با نشاط ، خانواده

1- زمانهای بیشتری را برای بودن با یکدیگر بگذرانید. نه به این معنا که بیشتر در خانه باشید و اوقاتتان را پای تلویزیون و اینترنت تلف کنید! بلکه منظور، صحبت کردن، بازی کردن، نوازش کردن و برگزاری جلسات خانوادگی در جهت برنامه ریزی جمعی برای آینده است. این نوع تماس، به فرزندان احساس امنیت در محیط خانه و خانواده می دهد و برای والدین سرشار از حس های مثبت و شادی آور خواهد بود.

2- با هم آواز بخوانید. آواز خواندن افراد خانواده در کنار یکدیگر به مثابه یک سرمایه گذاری پُر سود در بورس است. می توانید کلمات خود را بسازید و در کلمات ترانه هایی که با هم می خوانید، جایگزین کنید. همچنین از موسیقی هم غافل نشوید. با کمک یک موسیقی آرامبخش یا پرانرژی می توانید در امور خانه بازدهی جمع را افزایش دهید.

3- به دکوراسیون خانه توجه کنید. اتاق ها را طوری دکور و رنگ آمیزی کنید که حس شادی و انرژی را در افراد خانه ایجاد کنند. طراحی و رنگ ها باید طوری باشند که تنش و اضطراب ایجاد نکنند. در چنین فضایی انجام اموری مانند بازی، جلسات خانوادگی یا حتی آشپزی لذتبخش خواهد بود.

4- ورزش جمعی را فراموش نکنید. با فرزندان خود به دوچرخه سواری بروید. اوقاتی را برای پیاده روی و نرمش در نزدیکترین پارک بگذرانید.

5- عادات سالم ایجاد کنید. سعی کنید عاداتی مانند اضافه کردن نمک و شکر اضافی به غذاها را با مصرف غذاهای سالم و پر از میوه و سبزیجات، جایگزین کنید.

6- همه را در آشپزی مشارکت دهید. یکی از راه هایی که می توانید بچه ها را به مصرف غذاهای سالم عادت دهید، شریک کردن آنها در تهیه غذاست. با همکاری اعضای خانواده در آماده کردن غذا، آنها را برای فعالیت مثبت و کار تیمی تشویق می کنید.

7- برای رفتارهای خوب پاداش در نظر بگیرید. پاداش دادن به بچه ها می تواند انجام رفتارهای خوب را در آنها تقویت کند. گردش های خارج از شهر، بازدید از باغ وحش، رفتن به سینما و موارد مشابه، پاداش هایی خوب به حساب می آیند.

8- مطالعه کتاب و شنیدن کتاب های صوتی را در امور هفتگی جای دهید. خواندن کتاب با صدای بلند برای بچه ها اثرگذار است. همچنین ترغیب آنها به نوشتن خاطرات روزانه یا داستان های کوتاه نیز توصیه می شود.

9- با بچه ها پیوند یک به یک داشته باشید. والدینی که بیش از یک فرزند دارند توجه کنند که باید برای همه بچه ها یک زمان مساوی در روز اختصاص دهند. حتی اگر مشغله دارید، حداقل روزی 10 دقیقه را با بچه ها بگذرانید.

همچنین بخوانید:

خواص عالی گلابی برای سلامت بدن
عوارض استفاده دوباره از بطری های پلاستیکی
عوارض کمبود ویتامین b12 در بدن کدامند؟

10- بعضی موارد مثبت روزانه را به اعمال روتین تبدیل کنید. با روی روال افتادن بعضی امور، بچه ها به صورت خودکار اعمالی که باید انجام دهند را می دانند. این مساله از بروز سوء رفتارها پیشگیری می کند. برای مثال سعی کنید برای بچه ها جا بیاندازید که زمان خواب باید دندان ها را مسواک کرده و در صورت لزوم پس از شنیدن داستانی که هر شب در رختخواب برایشان می خوانید، به خواب روند. یا اموری که صبح ها باید انجام دهند را برایشان روتین کنید تا صبح ها سر وقت بیدار شوند و کارها با سرعت بیشتر و سر و صدای کمتری انجام شوند.

11- قدردانی از یکدیگر را فراموش نکنید. راه های مختلف را برای نشان دادن ارزش و احترامی که برای یکدیگر قائلید، امتحان کنید. رقص و شادی و رفتارهای مثبت و متقابل فرزندان و والدین در این مساله بسیار موثرند.

12- ابراز تاسف و ناراحتی کافی نیست. وقتی دو نفر از اعضای خانه (برای مثال خواهر و برادر) به یکدیگر یا وسایلشان صدمه میزنند، باید بدانند که عذرخواهی پایان قضیه نیست. برای مثال بچه ها باید بدانند اگر به اسباب بازی خواهر یا برادرشان آسیبی وارد کردند، باید به نحوی این خسارت را جبران کنند. مثلاً باید توجیه شوند که در این صورت باید اسباب بازیشان را در اختیار برادر یا خواهرشان بگذارند.

13- رابطه زن و شوهری عمیق خود را به بچه ها نشان دهید. به آنها بفهمانید که ازدواجتان مهمترین و بهترین اتفاق زندگی بوده است. عشق و علاقه شما به همسرتان علاوه بر ایجاد خاطرات مثبت در ذهن بچه ها، یک الگو و مدل عالی برای زندگی آینده آنها است.

داشتن زندگی سراسر شاد و سالم نیازمند بودن در کنار خانواده ای شاد است. پس حتما زمانی برای ایجاد این فضا در خانواده را به انجام روشهای یاد شده قرار دهید تا از زندگی خود لذت ببرید.

منبع : hakimbashii

خواص بینظیر هسته انبه برای سلامتی بدن


هسته انبه که غالباً پس از مصرف قسمت گوشتی از آن دور ریخته می شود، در واقع با مواد مغذی مفید زیادی غنی شده است. پس از خشک شدن این هسته ها، برای استفاده به روش های مختلف پودر می شوند. در این بخش برخی از بهترین فواید و کاربردهای هسته انبه را مطالعه کنید!


درمان شوره سر
شوره سر یکی از شایعترین مشکلات مو است که افراد از آن رنج می برند. این بیماری بیشتر در کودکان در حال رشد و نوجوانان دیده می شود. بعضی اوقات در افراد مسن نیز یافت می شود. این بیماری به دلیل خشک شدن پوست سر و پوست صورت ایجاد می شود. هسته انبه به شما کمک می کند تا از شوره سر خلاص شوید. برای این کار باید روغن هسته انبه را بگیرید و روی موهای خود بمالید. این روغن درخشش و استحکام موهای شما را فراهم می کند. روغن هسته انبه را با روغن خردل مخلوط کرده و چند روز در آفتاب بگذارید. اگر این مخلوط را روی پوست سر خود بمالید، می توانید ناهنجاری، پیری زودرس، ریزش مو و شوره سر را درمان کنید.


مقابله با بیماری قلبی عروقی

پودر هسته انبه هنگامی که به میزان متعادل در رژیم غذایی مصرف شود، به کاهش فشار خون بالا نیز کمک می کند و همچنین مشکلات قلبی و عروقی را از بین می برد. اگر به طور مرتب مصرف شود، می تواند از انواع مشکلات قلبی جلوگیری کرده و در کل این بیماری ها را با پودر هسته انبه درمان کرد.

بهداشت باروری زنان

هسته انبه در درمان تعدادی از مشکلات بهداشت باروری زنان کمک می کند. یک قاشق چای خوری پودر هسته انبه را خمیر کرده و آن را داخل واژن بمالید. این ترکیب از مشکلاتی مانند واژینیت و لکوره محافظت می کند. این خمیر همچنین به آرامش دیواره های واژن بعد از بارداری های متعدد کمک می کند.

بهبود سلامت مو

روغن هسته انبه یکی از بهترین گزینه ها برای درمان همه مشکلات مربوط به موهای شما است. روغن هسته انبه وقتی به طور مساوی روی پوست سر و مو مالیده شود، می تواند مشکل شوره سر، ریزش مو، خاکستری شدن مو و آسیب های موی شما را درمان کند. این روغن جدای از آن به موها نیز قدرت و درخشش می بخشد.


بهبود گوارش

هسته خشک انبه در مبارزه با اسیدیته معده مؤثر است. این گیاه گوارش را بهبود می بخشد. هسته انبه از آنجا که سرشار از فنل و ترکیبات فنولیک است که در واقع به عنوان یک آنتی اکسیدان خوب شناخته شده است که به بهبود گوارش غذا کمک می کند.

بهداشت دندان

پودر شستشوی دندان تهیه شده با استفاده از هسته انبه برای دندان های شما مفید است. به پودر کمی احتیاج دارید، آن را در کف دست خود بکشید، سپس آن را مرطوب کنید و قبل از مسواک زدن آن را به دندان های خود بکشید. این پودر حاوی هسته انبه ، دندان ها را سالم نگه می دارد، از پوسیدگی جلوگیری می کند و سلامت مینای دندان را تضمین می کند.

دیابت

هسته انبه برای کاهش سطح قند خون و در درمان دیابت مهم است. بنابراین برای کسانی که از دیابت رنج می برند بسیار مفید است. این هسته ها به تغییر آنزیم ها در روده و کبد کمک می کنند به طوری که گلوکز کمتری جذب می کنند. به دلیل کاهش جذب گلوکز، قند خون نیز کاهش می یابد. هسته های انبه همچنین به کاهش چربی، وزن بدن و دور کمر نیز کمک می کند.


محافظت در برابر آکنه

پودر حاصل از هسته انبه به از بین بردن آکنه کمک می کند. هسته های انبه بعد از خشک شدن، به صورت پودر ریز خرد می شوند. این پودر سپس با آب گوجه فرنگی تازه مخلوط می شود. این خمیر را بعد از تهیه روی صورت بمالید و سپس چند دقیقه آن را نگهدارید و به آرامی ماساژ داده و با آب ، صورت خود را بشویید. این ترکیب منافذ پوست را از بین می برد، پوست شما را لایه برداری می کند و همچنین جوش های سرسیاه، آکنه، لکه ها و چین و چروک را نیز درمان می کند. همچنین از قرمزی پوست شما جلوگیری می کند. این خمیر یک اسکراب خفیف است، از این رو می توان روزانه از آن استفاده کرد.

غرغره گلو

پودر هسته انبه در درمان التهاب گلو و سرفه بسیار مؤثر است. از آن به عنوان داروی خانگی دیفتری استفاده می شود. به سادگی چند گرم پودر هسته انبه را در آب ولرم اضافه کنید و از آن برای غرغره استفاده کنید.

درمان التهاب لثه

پودر هسته انبه یا آمچور در درمان بیماری اسکوروی یا التهاب لثه ناشی از کمبود ویتامین ث، بسیار مفید است. این گیاه به مقدار زیادی از ویتامین C غنی شده است. برای تهیه محلول، دو قسمت لیموترش را با یک قسمت آمچور مخلوط کرده و مصرف کنید.


درمان اسهال

پودر هسته انبه برای درمان اسهال کاملاً مفید است. هسته های انبه پودر شده که در طول روز حدود 2-3 بار مصرف می شود، در درمان اسهال و اسهال خونی کمک می کند. این پودر را می توان با خشک کردن دانه در آفتاب تهیه کرد. در حدود 1-2 گرم، دوز مناسبی برای هر روز است و برای بهترین نتیجه باید با عسل مصرف شود.

نیش زنبور یا عقرب

خمیر پودر انبه را با آب انبه تازه خام (که هنگام برداشت میوه از بین می رود) را تهیه کرده و بر روی پوست آسیب دیده از نیش زنبور یا عقرب بمالید. این مرهم درد را فورا تسکین می دهد.

چاقی

پودر هسته انبه با بهبود گردش خون و کاهش سطح کلسترول بد، به کاهش وزن و درمان چاقی کمک می کند که در اثر بالا بودن کلسترول در بدن ایجاد می شود. این پودر میزان سوخت و ساز را نیز افزایش می دهد.


درمان کم خونی

کم خونی یکی از مواردی است که در آن میزان هموگلوبین در خون کاهش پیدا می کند به طوری که تأمین اکسیژن در خون کاهش چشمگیری می یابد. بسیاری از خانم ها از کم خونی رنج می برند. علائم شایع در بیماران مبتلا به کم خونی، لکه در زیر پلک، خستگی و اغلب احساس سرگیجه است. هسته انبه یکی از بهترین گزینه ها برای غلبه بر کم خونی است و مدت هاست که برای درمان کم خونی استفاده می شود.

لب های خشک

روغن هسته انبه یک مرطوب کننده لب 100٪ طبیعی برای آبرسانی و نرم کردن لب های خشک است. قبل از خواب آن را روی لب های خشک خود به عنوان یک مرطوب کننده استفاده کنید. این روغن باعث احیای سلول های پوستی، مرطوب کردن و کمک به خلاص شدن از شر سلول های مرده پوست می شود. این روغن همچنین به بهبودی سریع التهاب لب ها نیز کمک می کند.

مرطوب کننده

اگر از خشکی پوست رنج می برید، از روغن هسته انبه استفاده کنید و شگفت زده خواهید شد که چقدر موثر است. این خاصیت یک مزیت برای کسانی است که از مشکلات پوستی رنج می برند. روغن هسته انبه روی پوست خشک بویژه مناطق لطیف مانند پوست اطراف چشم، گونه و… به خوبی اثر می کند. مواد موجود در آن ، ملایم و مرطوب کننده است و به عنوان مانع عمل می کند و از خشک شدن پوست جلوگیری می کند.


کاربردهای سنتی و فواید هسته انبه
روغن آن در درمان اسهال ، دیابت و درد معده استفاده می شود.

هسته انبه هنگام مصرف در دوران قاعدگی به کنترل خونریزی بیش از حد و ترشحات سفید کمک می کند.

روغن هسته انبه که با یک قاشق عسل گرفته شده است به عنوان داروی خانگی برای قاعدگی استفاده می شود.

روغن انبه همچنین در آروماتراپی برای مراقبت از مو و مراقبت از پوست استفاده می شود.

همچنین در تجارت لوازم آرایشی و بهداشتی برای ساخت نرم کننده های مو، کرم صورت، صابون و لوسیون ها استفاده می شود.

استفاده از پودر دانه های انبه خشک شده به عنوان خمیر دندان، لثه ها را تقویت کرده و به درمان علائم پوسیدگی دندان کمک می کند تا بوی بد ناشی از آن را خنثی کند.

هسته انبه قابض است و در اسهال مزمن، کاهش تب، آفرودزیاک استفاده می شود.

گفته می شود که میوه نارس در ناهنجاری های پوستی و هسته آن برای آسم مفید است.

هسته انبه به عنوان یک منعقد کننده توصیف می شود و حاوی مقدار زیادی اسید گالیک است، که در خونریزی قاعدگی و یائسگی بسیار مفید است.

مقداری پودر هسته انبه خشک شده را با آب مصرف نمائید تا منوراژی را درمان کنید.

هسته انبه خرد شده را با روغن مایع مخلوط کنید و روزی دو بار آنرا مصرف کنید تا از خونریزی و سایر اختلالات این چنینی رهایی یابید.

مصرف متوسط هسته انبه می تواند به کاهش خطر مشکلات قلبی و فشار خون بالا کمک کند.

چگونه بخوریم

پودر انبه خشک به تقویت عطر و بوی غذا و طعم دادن به بسیاری از غذاهای خوشمزه، به ویژه میان وعده ها کمک می کند.


روغن هسته انبه
این روغن از هسته انبه استخراج می شود که مزایای سلامتی زیر را فراهم می کند :

تعادل کلسترول

هسته انبه باعث بهبود گردش خون در بدن می شود که به کاهش کلسترول کمک می کند. افرادی که سطح کلسترول بالایی دارند باید روغن هسته انبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

کاهش

این روغن برای بیماران دیابتی بسیار مفید است زیرا با حفظ سطح انرژی به کاهش قند خون کمک می کند و باعث کند شدن جذب گلوکز در بدن می شود.

حفظ وزن ایده آل

میوه و هسته انبه به مدیریت موثر وزن کمک می کنند. این موارد باعث می شوند که گردش خون و سوخت و ساز بدن افزایش یابد زیرا با ویتامین ها و مواد مغذی مختلفی غنی شده اند.

روغن انیه در لوسیون ها برای مرطوب کردن و تغذیه پوست استفاده می شود.

همچنین از خشک شدن پوست جلوگیری می کند.

روغن انبه باعث کاهش التهاب پوست شده و مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما را درمان می کند.

روزانه از این روغن برای جلوگیری از ریزش مو و جلوگیری از ساییدگی مو استفاده کنید.

همچنین باعث می شود موها سیاه، کشیده و براق شوند.

با توجه به محتوای بالای ویتامین D ، A، آنتی اکسیدان، فیتوشیمیایی ها و بتاکاروتن، به طور موقت جوش های سرسیاه و لکه های تیره روی پوست و جوش ها را از بین می برد .

همچنین علائم کشش، زخم و بثورات پوستی مانند آکنه، اگزما و درماتیت را بهبود می بخشد.

این بیماری گزش حشرات را تسکین می دهد و باعث رفع خارش پوست، التهاب و لایه برداری پوست می شود.

این ماده دارای خواص ضد پیری است که باعث از بین بردن چین و چروک ها و خطوط می شود.

شوره سر را از پوست سر برطرف کرده و آن را تغذیه می کند.

همچنین بخوانید:

خواص عالی گلابی برای سلامت بدن
عوارض استفاده دوباره از بطری های پلاستیکی
عوارض کمبود ویتامین b12 در بدن کدامند؟


اقدامات احتیاطی روغن هسته انبه
افرادی که به انبه حساسیت دارند باید از مصرف این روغن خودداری کنند.

باید در مقادیر متوسط استفاده شود.

از استفاده بیش از حد آن خودداری کنید.

قبل از استفاده یک تست روی قسمت کوچکی از پوست انجام دهید.

خانم های باردار و شیرده برای استفاده باید با پزشک معالج خود مشورت کنند.

منبع: ataritebnovin

کم کاری تیروئید بانوان باردار باعث کاهش هوش جنین می شود

یک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم بیماری تیروئید گفت: جنین در دروان ۱۱ الی ۱۲ هفتگی قادر به ساخت تیروئید نیست و اگر مادر در دوران بارداری دچار کم ‌کاری تیروئید باشد ممکن است در رشد اختلال ایجاد شود. مجید رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بیماری تیروئید به دو دسته کم کاری و پرکاری تیروئید تقسیم بندی می شود و به دلیل هورمونی و زمینه ایمنی در بانوان نسبت به آقایان شایع‌تر است، اظهار کرد: زمانی که غده های تیروئید قادر به ساختن هورمون کافی تیروئید نباشد کم کاری تیروئید به وجود می آید.

وی با بیان اینکه کم کاری تیروئید علائمی مانند خستگی، افزایش وزن، خشکی پوست، ریزش موی سر، یبوست، بی اشتهایی، اختلال در قاعدگی بانوان و کاهش میل جنسی آقایان دارد، ادامه داد: تشخیص بیماری تیروئید با استفاده از تست خون TSH انجام می شود که TSH مربوط به عملکرد غده تیروئید است که متابولیسم، سوخت و ساز، انرژی موجود در بدن، رشد مغز و عملکرد دستگاه عصبی را تنظیم می‌کند و از طریق غده هیپوفیز در خون منتشر می‌شود.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینکه پرکاری تیروئید به این دلیل اتفاق می افتد که غده تیروئید به صورت خودکار هورمون تیروئید را به مقدار زیاد وارد بدن می کند، گفت: از نشانه های پرکاری تیروئید می توان به عصبانیت، کاهش وزن، لاغری، تعریق، بی خوابی و افزایش اشتهای افراد اشاره کرد.

رمضانی گفت: بیمارانی که به پرکاری تیروئید مبتلا هستند برای بهبود بیماری خود باید زیر نظر پزشک مربوطه دارو استفاده کنند و یا طبق تشخیص پزشک، ید رادیو اکتیو درمانی و یا عمل جراحی انجام دهند.

وی با بیان اینکه شایع ترین بیماری تیروئید گره های تیروئید است و ممکن است افراد به صورت تصادفی متوجه شوند که قسمتی از غده تیروئید در ناحیه گردنشان برجسته شده و یا در آزمایش های سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن از ناحیه گردن و یا معاینه پزشک نسبت به این بیماری مطلع شود، گفت: خوشبختانه ۹۰ الی ۹۵ درصد از گره های تیروئید خوش خیم هستند، اما پنج تا ۱۰ درصد این بیماران ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشند.

همچنین بخوانید:

برخی از علل سرفه در کودکان
عوارض استفاده دوباره از بطری های پلاستیکی
عوارض کمبود ویتامین b12 در بدن کدامند؟

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم بیماری تیروئید ادامه داد: جنین در دروان ۱۱ تا ۱۲ هفتگی قادر به ساخت تیروئید نیست و سوخت و ساز و متابولیسم جنین وابسته به بدن مادر است و اگر مادر دچار کم کاری تیروئید باشد ممکن است در رشد، عقب افتادگی ذهنی و کاهش هوش جنین اختلال ایجاد شود.

رمضانی خاطرنشان کرد: کم کاری تیروئید یک بیماری مادام العمر است و ۹۵ در صد از بیمارن باید تا پایان عمر زیر نظر پزشک از دارو استفاده کنند، اما بیماران پرکاری تیروئید با درمان دارویی یا جراحی بهبود پیدا می کنند.

منبع: imna

خواص عالی گلابی برای سلامت بدن


گلابی از جمله میوه‌های شیرین و خوشمزه ست که دارای ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی از جمله ویتامین C و فیبر است. گلابی برای کاهش وزن، سلامت قلب و مراقبت از پوست و مو کاربرد فراوان دارد. در این مقاله شما را با خواص گلابی و انواع آن، ارزش غذایی گلابی، هشدارها و موارد مصرف آن آشنا خواهیم کرد.


گیاه گلابی و انواع آن

درخت گلابی در برابر سرما از سیب حساس تر است. گل های گلابی در بهار کمی زودتر از سیب باز می شوند ، به همین دلیل بیشتر در معرض خطر سرمای بهاره قرار می گیرند . در تابستان، گیاه گلابی گرما را بیشتر از سیب تحمل می کند. گل و میوه گلابی در انتهای شاخه ها و سیخک های دو ساله بوجود می آید ، بنابراین هنگام هرس درختان بارور ، باید در حفظ سیخک ها دقت کرد. میزان محصول در باغ های معمولی به ۴۵ تن در هکتار می رسد. تعداد ارقام گلابی موجود در ایران حدود ۱۲۰ نوع است. مهمترین ارقام بومی عبارتند از :

شاه میوه کرج ، شاه میوه خراسان ، شاه میوه اصفهان ، گلابی نطنز کاشان ، محمدعلی مشهد ، سه فصله کرج ، سیبری ، گلابی پیغمبری .

از گلابی های خارجی نیز که کم و بیش در ایران کشت می شوند می توان : آنژو، وینترنلیس، بارتلت، دوشس، ژاندارک، باسه، کولمار، بوره ژیفار و دوینه دوکومیس را نام برد. بارتلت که در اروپا بنام ویلیامز مشهور است، مهم ترین و پر کشت ترین گلابی در دنیا به شمار می رود.

یک نوع گلابی جنگلی که در کهکیلویه می روید و تخم آن زیاد است را انجوجک می نامند. میوه آن قابل استفاده نیست، ولی زمانی که میوه روی خاک می افتد و می پوسد، تخم آن را جمع آوری می کنند که استفاده درمانی زیادی دارد.

فواید گلابی

قسمت هایی از درخت گلابی که مورد استفاده غذایی و درمانی قرار می گیرد: ۱- میوه ۲- برگ ۳- پوست درخت آن است. گلابی را می توان بصورت خام یا پخته ( مربا و کمپوت) مصرف کرد.


درمان یبوست

گلابی میوه ای عالی و گوارا و پرآب است که خاصیت لینت دهندگی دارد. افرادی که یبوست دارند سعی کنند ۱ تا ۲ عدد گلابی در روز بخورند و بلافاصله ۱ لیوان آب ولرم بنوشند که خاصیت ملین آن قوی تر شود.


هضم آسان

گلابی میوه ای است که به آسانی هضم و جذب بدن می شود.

گلابی دارای دانه های بسیار ریزی است که خصوصاً نزدیک هسته آن زیاد است. این دانه ها از جنس سلولزاست و در دستگاه گوارش هضم نمی شود. از این رو با عبور از دستگاه گوارش ، معده و روده را پاک می کند و کلیه مواد زائد باقیمانده در شکم را دفع می کند.


درمان فشار خون

کسانی که مبتلا به فشار خون هستند ، اگر به طور مرتب گلابی بخورند خون آنها تصفیه خواهد شد .


درمان نقرس

گلابی برای غدد داخلی بدن بسیار مفید است . تانن و پتاسیم آن، اسید اوریک را به هر اندازه که باشد حل می کند. به همین جهت افراد مبتلا به نقرس، آرتروز و رماتیسم می توانند از آن بهره زیادی ببرند.


درمان امراض سینه

گلابی برای معالجه امراض سینه یک میوه عالی است و این خاصیت مربوط به تانن آن است و اگر گلابی کمی گس باشد برای سینه بهتر است.


درمان پوکی استخوان

ماده مهم دیگری که در گلابی موجود است عنصر بور( BORON ) است که با افزایش جذب کلسیم ، از بروز پوکی استخوان به خصوص در زنان یائسه جلوگیری می کند.


بهبود حافظه و تمرکز

موادی که برای استخوان ها مفیدند، برای مغز نیز نافع اند. گلابی هم از این قاعده مستثنی نیست و از میوه هایی است که برای حافظه و تمرکز حواس مفید است.


درمان کم خونی

مواد موجود در گلابی برای تقویت بدن پس از بیماری هایی که نیرو و توان انسان را تحلیل می برد، بسیار مفید است. شاید به همین دلیل است که برای بیماران کمپوت گلابی می بریم. در دوران نقاهت بیماری هایی چون سل، کم خونی و ضعف شدید خوردن مخلوط آب گلابی و به بسیار مفید است.


ضد مسمومیت

گلابی یکی از میوه های ضدعفونی کننده یا ضد مسمومیت است و این خاصیت به دلیل ادرارآور و ملین بودنش است.


شادابی طروات بدن

گلابی موجب شادابی و طراوت بدن و پوست می شود.


میوه ای مناسب برای دیابتی ها

گلابی برای بیماران دیابتی میوه بسیار مناسبی است ، چون قسمت اعظم قند آن سلولز، سوربیتول و لوولوز است . شاید به همین دلیل حکیم عالیقدر ایرانی ابوعلی سینا، گلابی یا کمپوت آن را برای اکثر بیماران مجاز دانسته و آن را” شاه میوه” خوانده است.

گلابی ترشح بزاق را افزایش می دهد ،در نتیجه هضم غذا را آسان می کند . پس پوره آن برای سالمندان بسیار مفید است.

فیبر موجود در گلابی لینین(LININ) است که غیرقابل حل بوده و برای کاهش کلسترول خون بسیار مؤثر است.


خواص برگ گلابی

جوشانده برگ گلابی برای کلیه بسیار مفید است ، چون ادرارآور ، ضدعفونی کننده و میکروب کش مثانه است. از این رو مبتلایان به عفونت ادراری حتماً باید آن را مصرف کنند. سنگ مجرای ادرار را دفع می کند ، برای این منظور۱۰۰ گرم برگ جوان درخت گلابی را در یک لیتر آب به مدت ۲۰ دقیقه دم کنید و آن را در سه وعده به میزان ۱ تا ۲ استکان تناول کنید.

دم کرده برگ گلابی دارویی شفابخش برای بی خوابی است، اعصاب را آرام می کند و سردردهای میگرنی را درمان می کند.

انجوجک که تخم گلابی جنگلی است ، دفع کننده کرم است و اعصاب متشنج را تسکین می دهد و اگر آن را کوبیده و شیره آن را بگیرند ، برای بندآمدن خونریزی زیاد در قاعدگی مفید است.


مواد موجود در ۱۰۰ گرم گلابی خام

انرژی ۵۸ کیلو کالری
کربوهیدرات ۱۵ گرم
فیبر خام ۳/۱ گرم
فیبر خوراکی ۸/۲ گرم(منبع خوب)
کلسیم ۱۱ میلی گرم
آهن ۲۵/۰ گرم
روی ۱۲/۰ گرم
پتاسیم ۱۲۵ میلی گرم (منبع خوب)
فلوئور ۱۸ میکروگرم (منبع خوب)
ویتامین A ۹/۱ RE
ویتامین E ۴/۰ میلی گرم (منبع خوب)
ویتامین C ۴ میلی گرم
فولات ۷ میکروگرم (منبع خوب)

گلابی حاوی ریزمغذهایی چون فلوئور، سلنیوم ، کرم و بور است که برای سلامتی و تأمین ریزمغذی های بدن بسیار مفید است.

کاهش وزن

خواص گلابی در کاهش وزن افراد بسیار موثر است. بعضی افراد از قندهای طبیعی موجود در میوه‌‌ها و کالری آنها شکایت دارند. اما گلابی یکی از میوه‌های کم‌کالری است؛ یک عدد گلابیِ متوسط حدود ۱۰۰ کالری دارد که فقط ۵ درصد از کالری مورد نیاز روزانه در یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود. از طرفی مواد مغذی زیاد و فیبر بالایی دارد و برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد. به‌ همین‌ دلیل افرادی که به‌ دنبال کاهش وزن هستند، بیشتر از گلابی برای این منظور استفاده می‌کنند. گلابی دارای انرژی و مواد مغذی زیاد است که تأثیر کمی بر افزایش وزن و چاقی دارد.

فعالیت آنتی اکسیدانی
مانند سایر میوه‌ها، گلابی سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست. آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزادی که در نتیجه‌ی سوخت و‌ ساز سلولی در بدن تجمع پیدا کرده‌اند، مبارزه می‌کنند. این رادیکال‌های آزاد «دی‌ان‌ای» (DNA) سلول‌های سالم را به سلول‌های سرطانی تغییر می‌دهد و می‌تواند سبب ایجاد بیماری‌های خطرناک شود. بنابراین ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند ویتامین سی (C)، ویتامین آ (A) و ترکیبات «فلاونوئید» مانند «بتاکاروتن»، «لوتئین» و «زیگزانتین» که همگی در گلابی وجود دارد، می‌تواند به‌ رهایی بدن از این مواد خطرناک کمک کند.

پیشگیری از سرطان
آنتی‌اکسیدان‌ها در درجه‌ی اول به خاطر فعالیت ضد‌ سرطانی بودن‌شان تحسین می‌شوند و گلابی موجب پیشگیری از انواع مختلف سرطان مانند سرطان کولون، رکتوم، سینه، سرطان پروستات و سرطان ریه می‌شود.

گلابی دارای واکنش های آلرژیکی نیست:
احتمال بروز واکنش آلرژیک بعد از خوردن گلابی، در مقایسه با سایر میوه ها، کم تر است و به همین دلیل یکی از معدود میوه هایی است که می توان به نوزادان داد.

گلابی برای کنترل سطح قند خون:
با وجود این که گلابی کمی شیرین است، با شاخص گلیسیرین پایین و فیبر بالا به کنترل سطح قند خون کمک می کند و از دیابت جلوگیری می کند.

گلابی برای بهبود سیستم ایمنی بدن:
یکی دیگر از خواص گلابی این است که میزان بالای آنتی اکسیدان های آن مثل ویتامین ث و مس، به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری های مختلف کمک می کند.

گلابی برای جلوگیری از پوکی استخوان:
برای حفظ سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان، بسیار مهم است که pH بدن را حفظ کنیم و مقدار توصیه شده ی کلسیم را در روز مصرف نماییم. . pH بدن را می توان از طریق برنامه ی غذایی با مصرف روزانه ی میوه و سبزیجات حفظ کرد.

گلابی غنی از بور است؛ این ماده می تواند به راحتی به جذب کلسیمی که روزانه مصرف می کنیم، کمک کند.

گلابی برای افزایش سطح انرژی:
میزان قند بالای گلابی، زمانی که احساس ضعف دارید، به شما انرژی می دهد زیرا قند آن به سرعت توسط بدن جذب شده و تبدیل به انرژی می شود.

نکته:

هضم پوست گلابی کمی مشکل است، از این رو کسانی که معده ضعیفی دارند آن را با پوست نخورند یا آن را بصورت کمپوت مصرف کنند.

بهتر است گلابی کاملاً رسیده را مصرف کنید تا خواص آن بیشتر و هضم آن راحت تر باشد.


بهتر است پس از خوردن گلابی آب سرد ننوشید ، زیرا در افراد حساس ایجاد نفخ می کند


منبع: tebsonti

دلایل ابتلا و درمان‌های سنگ کلیه چیست؟

سنگ‌های کلیه (نفرولیتیازیس) در واقع رسوباتی از جنس مواد معدنی و نمکی هستند که در کلیه‌ها تشکیل می‌شوند. جنس سنگ‌های کلیه معمولا اگزالات کلسیم است. سنگ کلیه دارای ساختاری تیز و کریستالی است و گاهی به اندازه‌ی یک توپ گلف رشد می‌کند. سنگ کلیه علت شایع خون در ادرار(هماچوری) و درد شدید در شکم، پهلو یا کشاله‌ی ران است.


بر اساس تحقیقات، به طور میانگین از هر ۲۰ نفر یک نفر در طول زندگی خود دچار سنگ کلیه می‌شود. سنگ کلیه می‌تواند در هر بخشی از دستگاه ادراری، از کلیه‌ها تا مثانه تشکیل شود. غالبا هنگامی که ادرار غلیظ می‌شود، مواد معدنی متبلور شده و به هم می‌چسبند و سنگ کلیه تشکیل می‌شود. سنگ‌هایی که کوچک هستند می‌توانند خودشان دفع شوند که این فرآیند دفع سنگ کلیه می‌تواند بسیار دردناک باشد. تشخیص به موقع این سنگ‌ها احتمال آسیب دائمی به مجاری ادراری و کلیه‌ها را کاهش می‌دهد. گاهی داروهای ضد درد و نوشیدن آب زیاد برای دفع سنگ کلیه کافی است اما در موارد دیگری که سنگ در مجاری ادراری گیر کرده باشد، با عفونت ادراری همراه شود یا عوارض جانبی ایجاد کند، ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد.

اپیدمیولوژی

سنگ کلیه در بین مردان بیش‌تر از زنان دیده می‌شود. بیش‌تر افرادی که به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی هستند. طی چند دهه‌ی گذشته، درصد مبتلایان به سنگ کلیه در ایالات متحده‌ی آمریکا رو به افزایش بوده است که به احتمال زیاد به مشکل همه گیر چاقی مربوط می‌شود.

انواع سنگ کلیه

اطلاع از نوع سنگ کلیه به تعیین علت ایجاد آن کمک می‌کند و سرنخ‌هایی در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا به آن را در اختیارمان قرار می‌دهد. اگر سنگ کلیه خود به خود دفع شد، سعی کنید آن را نگه دارید تا برای تجزیه و تحلیل و آزمایشات لازم نزد پزشک خود ببرید.

انواع سنگ کلیه شامل موارد زیر هستند:

سنگ‌های کلسیمی: بیش‌تر سنگ‌های کلیه از جنس کلسیم هستند و معمولا به شکل اگزالات کلسیم دیده می‌شوند. اگزالات ماده‌ای طبیعی است که در مواد غذایی یافت می‌شود و روزانه توسط کبد نیز ساخته می‌شود. برخی میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و شکلات دارای محتوای اگزالات بالایی هستند. نوع تغذیه، مصرف دوز بالای ویتامین D، جراحی بای پس روده و چندین اختلال متابولیکی دیگر می‌توانند غلظت کلسیم اگزالات را در ادرار افزایش دهند. سنگ‌های کلسیمی به شکل کلسیم فسفات نیز وجود دارند. این نوع سنگ در شرایط متابولیکی مانند اسیدوز توبولی کلیه شایع‌تر است. همچنین سنگ کلسیم فسفات در سردردهای میگرنی و مصرف برخی داروهای ضد تشنج مانند توپیرامات (توپاماکس) نیز دیده می‌شوند.

سنگ‌های استروویت: این سنگ‌ها در پاسخ به عفونت‌های ادراری تشکیل می‌شوند و می‌توانند به سرعت رشد کرده و کاملا بزرگ شوند، اما علائم کمی ایجاد می‌کند.

سنگ‌های اسید اوریکی: سنگ‌های اسید اوریکی در افرادی که به اندازه کافی مایعات مصرف نمی‌کنند، افرادی که مایعات زیادی از دست می‌دهند و افرادی که رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی پروتئین دارند، تشکیل می‌شوند.

سنگ‌های سیستینی: این سنگ‌ها در افراد دارای اختلالات ژنتیکی تشکیل می‌شود. این اختلال ژنی باعث دفع مقدار زیادی اسید آمینه‌ی خاصی به نام سیستین از کلیه‌ها (سیستینوریا) می‌شود.

عوارض سنگ کلیه

سنگ کلیه‌ای که در داخل کلیه باقی بماند می‌تواند منجر به عوارض زیادی از جمله انسداد لوله‌های متصل کننده‌ی کلیه به مثانه (حالب)، و انسداد لوله‌هایی که باعث خروج ادرار از بدن می‌شوند (پیشابراه یا میزنای) می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، افراد مبتلا به سنگ کلیه، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی قرار دارند. یک بار ابتلا به سنگ کلیه، احتمال عود در آینده و تشکیل سنگ جدید را افزایش می‌دهد.

علائم و نشانه‌های سنگ کلیه

تا زمانی که سنگ کلیه در کلیه حرکت نکرده و وارد مجاری ادراری نشده است، ممکن است هیچ علامتی را نشان ندهد، این سنگ‌ها به نام سنگ‌های خاموش معروف هستند. علائمی که ممکن است در بیمار ایجاد شود عبارتند از:

درد: درد شدید در پهلو، پشت و زیر دنده‌ها که تغییر در وضعیت بدن باعث تسکین این درد نمی‌شود. این درد توسط بسیاری از افراد به عنوان بدترین درد زندگی آن‌ها توصیف شده است، حتی بدتر از درد زایمان یا شکستگی استخوان‌ها. این درد به قسمت تحتانی شکم، کشاله‌ی ران، آلت تناسلی یا بیضه نیز منتشر می‌شود.

کیفیت درد: دردی که به صورت نوسانی وارد می‌شود و شدت آن متغیر است که به آن درد کولیکی یا کولیک کلیوی گفته می‌شود.

درد هنگام ادرار کردن

احساس سوزش هنگام ادرار کردن

ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای

ادرار کدر و دارای بوی ناخوشایند

تهوع و استفراغ

نیاز مداوم به ادرار کردن (فوریت ادرار)

ادرار کردن بیش‌تر از حد معمول (تکرر ادرار)

تب و لرز: اگر عفونت در مجاری ادراری به همراه سنگ وجود داشته باشد، تب و لرز نیز ایجاد می‌شود

کاهش حجم ادرار

وجود گلبول‌های سفید یا چرک در ادرار در آزمایش ادرار

در صورت بروز علائم و نشانه‌های نگران کننده‌ای مانند درد همراه با حالت تهوع و استفراغ، درد همراه با تب و لرز، وجود خون در ادرار، مشکل در دفع ادرار و درد شدیدی که نمی‌توانید آرام باشید و قرار گرفتن در هیچ موقعیتی درد را کاهش نمی‌دهد، به مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.


عوامل و ریسک فاکتورهای موثر در ابتلا به سنگ کلیه

اگرچه دلیلی قطعی برای ایجاد سنگ کلیه وجود ندارد، اما چندین عامل خطر ایجاد این سنگ‌ها را افزایش می‌دهد. علت اصلی سنگ کلیه کمبود آب بدن است. سنگ‌ کلیه بیش‌تر در افرادی مشاهده می‌شود که کم‌تر از هشت تا ده لیوان آب در روز مصرف می‌کنند. هنگامی که آب کافی برای رقیق کردن اسید اوریک موجود در ادرار وجود نداشته باشد، ادرار اسیدی‌تر می‌شود. محیط بیش از حد اسیدی ادرار، منجر به تشکیل سنگ کلیه می‌شود. عواملی که خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهند عبارتند از:


تاریخچه‌ی خانوادگی یا شخصی: سابقه‌ی خانوادگی سنگ کلیه شانس ابتلا به آن را افزایش می‌دهد. اگر شخصی در خانواده‌ی شما دارای سنگ کلیه باشد، احتمالاً اینکه شما نیز دچار سنگ شوید وجود دارد. اگر قبلا یک یا چند سنگ کلیه داشته‌اید، در معرض خطر ابتلا به انواع دیگر سنگ‌های کلیوی هم هستید. در صورت عدم انجام اقدامات پیشگیرانه در زمان ایجاد سنگ کلیوی، خطر تشکیل مجدد و عود سنگ در آینده افزایش می‌یابد.


کم آبی: عدم مصرف آب کافی در روز می‌تواند خطر ابتلا به سنگ‌های کلیوی را افزایش دهد. افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می‌کنند، افرادی که زیاد عرق می‌کنند و افرادی که زیاد ورزش می‌کنند بیش‌تر از سایرین در معرض خطر تشکیل سنگ کلیه قرار دارند.


رژیم‌های غذایی: استفاده‌ی زیاد از غذاهای حاوی اگزالات مانند اسفناج و مصرف غذاهایی دارای مقدار زیاد پروتئین، سدیم (نمک) و قند هستند خطر ابتلا به برخی از انواع سنگ کلیه را افزایش می‌دهند. این موضوع مخصوصا در مورد رژیم غذایی حاوی سدیم بالا صادق است. نمک زیاد در رژیم غذایی میزان کلسیمی که در کلیه‌ها فیلتر و دفع می‌شود را کاهش می‌دهد و خطر سنگ کلیه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. جالب است بدانید، کاهش دریافت کلسیم در رژیم غذایی، تعادل کلسیم و اگزالات را برهم می‌زند و منجر به افزایش دفع اگزالات و افزایش تمایل به تشکیل سنگ‌های اگزالات می‌شود.


اضافه وزن: چاقی یا شاخص توده‌ی بدنی بالا (BMI)، افزایش اندازه‌ی دور کمر و افزایش وزن با افزایش خطر ابتلا به سنگ‌های کلیوی مرتبط هستند.

بیماری‌های گوارشی و جراحی: جراحی بای پس معده، بیماری التهابی روده (بیماری کرون) یا اسهال مزمن می‌توانند باعث تغییر در روند هضم شده و بر جذب کلسیم و آب در بدن تاثیر بگذارند و سطح مواد سازنده‌ی سنگ کلیه در ادرار را افزایش دهند.


داروها: برخی داروهای خاص می‌توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند. دانشمندان دریافتند که توپیرامات (Topamax)، دارویی که معمولاً برای درمان تشنج و سردردهای میگرنی تجویز می‌شود، می‌تواند احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. استفاده‌ی طولانی مدت از مکمل‌های ویتامین D، مکمل‌های کلسیم، برخی دیورتیک‌ها، آنتی اسیدهای حاوی کلسیم و ایندیناویر (Crixivan)، دارویی است که برای درمان عفونت HIV استفاده می‌شود، باعث بالا رفتن مقدار کلسیم و افزایش تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

نقرس: نقرس منجر به افزایش مزمن اسید اوریک در خون و ادرار می‌شود و باعث تشکیل سنگ کلیه اسید اوریک می‌گردد.


هیپرکلسیوری (کلسیم بالا در ادرار): یکی دیگر از اختلالات ارثی است، که طی آن کلسیم بیش از حد از مواد غذایی جذب شده و در ادرار دفع می‌شود. در بیش از نیمی از افراد مبتلا به هیپرکلسیوری، سنگ کلیوی کلسیم فسفات یا کلسیم اگزالات ایجاد می‌شود.


هیپراگزالوری (اگزالات بالا در ادرار): یک بیماری ارثی بسیار نادر است و با عنوان هیپراگزالوری اولیه شناخته می‌شود. بالا رفتن سطح اگزالات در ادرار خطر تشکیل این نوع سنگ را افزایش می‌دهد. به دلیل عوامل وابسته به رژیم غذایی، هیپراگزالوری اولیه بسیار کم‌تر از هیپرکلسیوری شایع است.


سایر بیماری‌ها: برخی بیماری‌ها خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهند که عبارتند از اسیدوز توبولار کلیوی، سیستینوری، هایپر پاراتیروئیدیسم، داروهای خاص، برخی عفونت‌های دستگاه ادراری، سبک زندگی بدون تحرک و بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا.


نژاد: سنگ کلیه در آسیایی‌ها و قفقازی‌ها نسبت به بومیان آمریکایی، آفریقایی‌ها و آمریکایی‌های آفریقایی تبار شیوع بیش‌تری دارد.

بارداری: تعداد کمی از زنان باردار دچار سنگ کلیه می‌شوند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تغییرات مرتبط با بارداری احتمال تشکیل سنگ را افزایش می‌دهد. در بارداری به علت افزایش سطح پروژسترون سرعت دفع ادرار کند می‌شود. همچنین به دلیل کاهش ظرفیت مثانه ناشی از بزرگ شدن رحم، میزان مصرف مایعات نیز کاهش می‌یابد. همچنین در بارداری میزان دفع کلسیم در ادرار به مقدار بسیار کمی افزایش می‌یابد.


بررسی‌های تشخیصی سنگ کلیه

تشخیص سنگ کلیه با بررسی علائم ذکر شده توسط بیمار و با رد سایر علل احتمالی ایجاد کننده‌ی دردهای شکمی و درد پهلو، میسر می‌شود. چندین آزمایش مختلف می‌تواند وجود سنگ کلیه را تایید کند.

آزمایش خون: آزمایش خون افزایش میزان کلسیم یا اسید اوریک در خون را نشان می‌دهد. نتایج آزمایش خون در نظارت بر سلامت کلیه‌ها و سایر بیماری‌های پزشکی کمک می‌کند.


آزمایش ادرار: آزمایش ادرار جمع آوری شده طی ۲۴ ساعت، افزایش دفع مواد معدنی سنگین و مواد سنگ ساز را اندازه گیری می‌کند. گاهی لازم است دو مجموعه ادرار ۲۴ ساعته را در طی دو روز برای این آزمایش جمع آوری کنید. آزمایش ادرار، وجود خون در ادرار و عفونت‌های دستگاه ادراری را نیز مشخص می‌کند.


آزمایشات تصویربرداری: در بسیاری از بیمارانی که به اورژانس مراجعه می‌کنند، سی تی اسکن بدون کنتراست انجام می‌شود. این کار به سرعت انجام می‌شود و به رد علل دیگر بروز درد پهلو یا شکم کمک می‌کند. سی تی اسکن وضعیت حالب، مثانه و کلیه‌ها را مشخص می‌کند، وجود سنگ را تایید می‌کند، اندازه و محل دقیق سنگ کلیه، وجود انسداد و وضعیت سایر ارگان‌ها از جمله آئورت و لوزالمعده را نیز مشخص می‌کند. اما سی تی اسکن بیماران را در معرض پرتو قرار می‌دهد، به همین دلیل سونوگرافی و عکس ساده‌ی شکمی با اشعه‌ی X به عنوان روش‌های تصویربرداری ارجح در تشخیص سنگ کلیه استفاده می‌شوند. در خانم‌های باردار و کسانی که باید از قرار گرفتن در معرض اشعه پرهیز کنند، سونوگرافی روش مناسب برای تشخیص سنگ کلیه است.


پیلوگرام یا اوروگرافی داخل وریدی (IVP): طی این روش تصویربرداری، رنگ مخصوصی به داخل ورید بازویی تزریق می‌شود. این رنگ از طریق کلیه‌ها و مثانه دفع می‌شود. سپس عکس اشعه‌ی X یا سی تی اسکن، محل سنگ در مجاری ادراری را مشخص می‌کند.


تجزیه و تحلیل سنگ‌های دفعی: در مواردی از شما خواسته می‌شود که در صاف کننده‌ی ادرار، ادرار کنید تا سنگ‌هایی را که دفع می‌کنید جمع آوری کنید. تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی، اطلاعات لازم برای تعیین عوامل ایجاد کننده‌ی سنگ کلیه و تعیین برنامه‌ی مناسب را برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه استفاده می‌شود.


مدیریت و درمان سنگ کلیه

به یاد داشته باشید که همواره پیشگیری بهتر از درمان است، در وهله‌ی اول از عواملی که باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شوند دوری کنید. نوشیدن آب بسیار مفید است، زیرا کمبود مایعات و کم آبی بدن از عوامل خطر اصلی تشکیل سنگ کلیه است.عوامل مختلفی در توانایی عبور سنگ از مجاری ادراری وجود دارد. این موارد شامل اندازه‌ی جثه‌ی فرد، دفع قبلی سنگ، بزرگی پروستات، بارداری و اندازه‌ی سنگ است.


درمان سنگ‌های کلیوی کوچک با حداقل علائم: بیش‌تر سنگ‌های کوچک کلیوی به درمان تهاجمی نیاز ندارند و سرانجام در طی ۴۸ ساعت و با مصرف مایعات فراوان از مجاری ادراری به صورت خود به خود دفع می‌شوند. نوشیدن روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب به طوری که ادرار شفاف و روشن باشد، توصیه می‌شود. یک سنگ ۴ میلیمتری دارای ۸۰ درصد احتمال دفع است در حالی که یک سنگ ۵ میلی متری ۲۰ درصد شانس دفع دارد. سنگ‌های بزرگ‌تر از ۹ میلی متر تا ۱۰ میلی متر به ندرت بدون درمان دفع می‌شوند.


تسکین درد: دفع خود به خودی سنگ کلیه می‌تواند دردناک باشد،‌ برای تسکین درد از استامینوفن، ناپروکسن سدیم، ایبوپروفن (Advil Motrin IB) و کتورولاک (Toradol) که داروی ضد التهاب تزریقی هستند استفاده می‌شود. در صورت وجود خطر خون‌ریزی یا اختلال عملکرد کلیه، از مصرف کتورولاک، آسپرین و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) باید جلوگیری شود. در صورت وجود حالت تهوع و استفراغ، داروهای ضد درد داخل وریدی را می‌توان تجویز کرد.


دیگر داروها: برخی داروها با شل کردن عضلات مجرای ادرار به خروج سریع‌تر و با درد کم‌تر سنگ کلیه کمک می‌کنند. این داروها شامل مسدود کننده‌های کانال کلسیم مانند نیفدیپین (Adalat ، Procardia ، Afeditab ، Nifediac) و مسدود کننده‌های آلفا مانند تامسولوسین (Flomax) هستند که در افرادی که سنگ کلیه به راحتی از مجرای ادراری عبور نمی‌کند تجویز می‌شوند.

درمان سنگ‌های کلیوی بزرگ: سنگ‌های کلیوی که خیلی بزرگ هستند یا خود به خود دفع نمی‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را با اقدامات محافظه کارانه درمان کرد زیرا باعث خون‌ریزی، آسیب به کلیه‌ها یا عفونت مکرر دستگاه ادراری می‌شوند، نیاز به درمان گسترده‌تری دارند. روش‌های درمانی این نوع سنگ‌ها شامل موارد زیر است:


لیتوتریپسی با امواج شوکی از خارج از بدن (ESWL) یا سنگ شکن: برای درمان سنگ‌های کلیوی که خود به خود دفع نمی‌شوند، اغلب از روشی به نام لیتوتریپسی استفاده می‌شود. در این روش از امواج قدرتمند و پرانرژی برای شکستن یک سنگ بزرگ به قطعات کوچک‌تر استفاده می‌شود، سپس این قطعات کوچک‌تر می‌توانند از طریق دستگاه ادراری از بدن خارج شوند. این عمل حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد و باعث درد متوسط می‌​​شود بنابراین بیمار تحت بیهوشی سبک قرار می‌گیرد تا راحت باشد و احساس درد نکند. ESWL می‌تواند باعث ایجاد خون در ادرار، کبودی در پشت یا شکم، خون‌ریزی در اطراف کلیه و سایر اندام‌های مجاور و ناراحتی در هنگام عبور قطعات سنگ خرد شده در مجاری ادراری شود.


جراحی نفرولیتوتومی از طریق پوست: در مواردی که سایر روش‌های درمانی مانند ESWL موثر نیستند، برای از بین بردن سنگ کلیه می‌توان از این روش‌ جراحی استفاده کرد، به این صورت که با ایجاد برش کوچکی در پوست قسمت پهلو، می‌توان به محل قرار گیری سنگ کلیه دسترسی پیدا کرد. طی عمل جراحی نفرولیتوتومی از طریق پوست، بیمار بیهوشی عمومی دریافت خواهد کرد و یک تا دو روز در بیمارستان بستری خواهد شد.


سنگ شکنی از طریق حالب (TUL): می‌توان لوله‌‌ای نازک مجهز به دوربین را از طریق پیشابراه وارد مجرای ادراری کرد و به مثانه منتقل نمود. پس از تعیین محل سنگ، ابزارهای ویژه‌ای سنگ را به دام انداخته و آن را به تکه‌های کوچک‌تری خرد می‌کند که می‌توانند از طریق ادرار خارج شوند. سپس لوله‌ی کوچکی (استنت) در مجرای ادرار قرار داده می‌شود تا تورم برطرف شود و به بهبودی کمک کند. در این عمل جراحی به بیهوشی عمومی یا موضعی نیاز است.


جراحی غده‌ی پاراتیروئید: غده‌ی پاراتیروئید در واقع از چهار غده‌ی بیضی شکل مجزا تشکیل شده است که در پشت تیروئید قرار دارد و وظیفه‌ی تنظیم کلسیم بدن را برعهده دارد. غده‌ی پاراتیروئید بیش فعال (هیپرپاراتیروئیدیسم)، در اثر تومور خوش خیم کوچک در یکی از غده‌های پاراتیروئید یا بیماری دیگری ایجاد می‌شود و این غده‌ها را به سمت تولید هورمون پاراتیروئید بیش‌تری سوق می‌دهد. هیپرپاراتیروئیدیسم سطح کلسیم را افزایش می‌دهد و در نتیجه احتمال تشکیل سنگ کلیه افزایش می‌یابد.


داروها: داروها می‌توانند میزان مواد معدنی و نمک موجود در ادرار را کنترل کنند و در درمان انواع خاص سنگ‌های کلیوی مفید باشند.

درمان دارویی سنگ‌های کلیوی: برای جلوگیری از شکل گیری سنگ‌های کلسیمی، پزشک یک داروی تیازیدی یا یک داروی حاوی فسفات را تجویز می‌کند.

درمان دارویی سنگ‌های اسیداوریکی: آلوپورینول (Zyloprim ، Aloprim) با کاهش سطح اسید اوریک در خون و ادرار و حفظ قلیای ادرار در درمان سنگ‌های اسید اوریکی موثر است.

درمان دارویی سنگ‌های استروویتی: سنگ‌های استروویت در اثر عفونت‌های ادراری تشکیل می‌شوند به همین دلیل پیشگیری و درمان عفونت‌های ادراری در پیشگیری از تشکیل این نوع سنگ‌ها موثر است. استفاده‌ٰی طولانی مدت از آنتی بیوتیک با دوز کم به دستیابی به این هدف کمک می‌کند.


درمان دارویی سنگ‌های سیستینی: درمان سنگ‌های سیستینی می‌تواند مشکل باشد. مایعات بیش‌تری بنوشید تا ادرار بیش‌تری تولید کنید. اگر این امر به تنهائی کمک نکند، پزشک ممکن است دارویی برای کاهش میزان سیستین ادرار تجویز کند.

درمان‌های خانگی: هنگام دفع سنگ کلیه، نوشیدن مقدار زیادی مایعات از اهمیت بالایی برخوردار است. در حقیقت، مصرف مایعات مهم‌ترین معیار مراقبت در منزل است. ریحان، کرفس، سیب، انگور، انار، مکمل‌های ویتامین B6 و مکمل‌های پیروکسیدین به عنوان درمان‌های موثر در کاهش خطر سنگ کلیه توصیه شده‌اند.

همچنین بخوانید:

5 فایده معجزه گر انجیر
چرا مردها حتما باید ویتامین E مصرف کنند ؟
خواص عالی گلابی برای سلامت بدن

پیشگیری از سنگ کلیه

پیشگیری از سنگ کلیه، با توجه به علت تشکیل سنگ کلیه و سابقه‌ی پزشکی فرد، نیازمند تغییر در سبک زندگی و تغییر در رژیم غذایی یا داروهای مصرفی است. اگر سنگی را دفع کرده باشید، می‌توان با بررسی آن در آزمایشگاه، نوع دقیق سنگ را تعیین کرد و اقدامات پیشگیری خاصی را در نظر گرفت.


در طول روز آب بنوشید: برای افرادی که سابقه‌ی سنگ کلیه دارند، پزشکان مصرف حدود ۲.۵ لیتر آب در روز را توصیه می‌کنند. گاهی اندازه گیری میزان ادرار برای اطمینان از مصرف کافی آب لازم است. اگر ساکن مناطق دارای آب و هوای گرم و خشک هستید و یا دائم ورزش می‌کنید، نیاز به نوشیدن آب بیش‌تری دارید. ادرار روشن و شفاف نشان دهنده‌ی نوشیدن آب کافی است.


محدودیت مصرف اگزالات: به افرادی که دارای سنگ کلیه از جنس اگزالات کلسیم هستند، توصیه می‌شود که مصرف غذاهای حاوی اگزالات مانند اسفناج، بامیه، ریواس، لوبیای سوئیسی، چغندر، جوانه‌ی گندم، بادام زمینی، آجیل، چای، شکلات و محصولات سویا را محدود کنند. همچنین نوشیدن آب لیمو یا لیموناد در جلوگیری از این جنس سنگ کلیه مفید می‌باشد.


مصرف کلسیم: به خوردن غذاهای سرشار از کلسیم ادامه دهید، اما در مصرف مکمل‌های کلسیم احتیاط کنید. اگرچه کلسیم موجود در مواد غذایی تاثیری در تشکیل سنگ کلیه ندارد، اما می‌تواند تشکیل سنگ کلیه در برخی افراد را افزایش دهد. مشاور تغذیه در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.


منبع: tebesonatii

کدام قرص دندان درد را سریع قطع می کند؟

درد دندان دردی است که داخل یا اطراف دندان احساس می شود و عموماً درد از درون دندان یا اطراف لثه و استخوان ناشی می شود. دندان درد می تواند ثابت یا متناوب باشد و به صورت خود به خود یا به دلیل یک عامل محرک بیرونی به وجود آمده باشد. چشم پوشی کردن از درد دندانی که در طول یا یا در مواقع خاص نظیر غذا خوردن و یا خوابیدن احساس می شود بسیار سخت است و باید دانست که علت درد دندان چیست و سریعاً برای درمان آن اقدام کرد.داروهای دندان درد


دندان درد، علائم، شدت و تظاهر متفاوتی می تواند داشته باشد. نکته جالب اینکه علت برخی از دندان درد ها می تواند حتی دندان نباشد! برخی مشکلات پزشکی دیگر مثل سردرد های میگرنی، درد عضلانی، سینوزیت و حتی در موارد نادر مواردی مثل سکته قلبی می توانند درد دندان را تقلید کنند و درحالی که منشأ درد جای دیگری است فرد مبتلا، درد را به صورت دندان درد احساس کند.

اما اگر علت دندان درد شما پوسیدگی دندان ومشکلات مربوط به دندان بود ، باید راهی برای ساکت کردن این درد تا مراجعه به دندان پزشک بیابید . این بخش از نمناک شما را با انواع داروهایی که می توانند درد دندان را کاهش دهند ،آشنا می کند بنابراین اگر دندان درد دارید حتما این مقاله را مطالعه فرمایید.

لیست انواع داروهای دندان درد

رهایی از دندان درد با انواع داروها
استامینوفن برای دندان درد

پس از کشیدن دندان و به ویژه دندان های عقل که در فک پائین قرار دارند بهترین دارو برای کنترل درد استفاده ازاستامینوفن است.

پس از کشیدن دندان ممکن است مسکن های متنوعی برای بیمار تجویز شود که به نظر می رسد بسیاری از آنها حداکثر به اندازه استامینوفن کارایی داشته باشند و با توجه به اینکه استامینوفن در بین داروهای ضد درد مختلف عوارض نسبتاً کمتری دارند بهتر است از این دارو در کنترل درد بیماران استفاده شود، در غیر این صورت بیمار ممکن است ناخواسته متحمل عوارض زیادی شود.

استامینوفن با نام Paracetamol هم در دنیا معروف است. هرچند خاصیت ضددردی دارد ولی خاصیت ضدالتهابی شناخته شده ای ندارد. استامینوفن بیشتر در ترکیب با سایر داروهای ضددرد تجویز می شود. در خانم های باردار هم استامینوفن ضددرد خوبی در تمام مراحل بارداری تلقی می شود.


داروهای دندان درد چه هستند؟

برای درمان دندان درد چه داروهایی می توان خورد؟

ایبوپروفن یک مسکن دندان درد است که در دو دوز 200 و 400 میلی گرم در داروخانه ها وجود داررد. البته کسانی که دچار خونریزی یا مشکلات قلبی هستند نمی توانند از قرص ایبوپروفن استفاده کنند.

این دارو بدون نسخه در ایران و بیشتر کشورها قابل تهیه است و اگر منع مصرفی برای این دارو نداشته باشید (مثلا خونریزی گوارشی، مشکلات قلبی مانند انجام جراحی بای پس قبلی اخیر و وجود حساسیت دارویی شناخته شده به این دارو و...) می توانید آن را برای دندان درد خود استفاده کنید. شکل ژلاتینی کپسولی این دارو (با نام ژلوفن در ایران شناخته شده) جذب گوارشی راحت تری نسبت به قرص دارد.

کتوپروفن دارویی هم خانواده با ایبوپروفن است که اثر قوی ای بر تسکین دندان درد دارد ولی در حال حاضر در بازار ایران به طور عمومی وجود ندارد. پیروکسیکام و کتورولاک در بازار ایران موجود است. کتورولاک از جمله داروهای این خانواده است که شکل تزریقی آن هم در بازار وجود دارد.

داروهای مخصوص برای رفع دندان درد

داروهای مناسب برای تسکین دندان دردهای شبانه
ژلوفن برای درمان دندان درد

ژلوفن (Gelofen) از مسکن های غیرکورتونی و از خانواده ایبوپروفن می باشد. از این تسکین دهنده درد در موارد بسیار استفاده می شود. دندان درد معمولا با مصرف این دارو رفع می شود. علاوه بر این از داروی ژلوفن در تسکین دردهایی مثل آرتریت یا درد مفاصل، درد استخوان، تب، نقرس و دردهای دوران قاعدگی استفاده می شود.این دارو معمولا به صورت کپسول یا قرص ژلوفن 400 یا 200 گرمی در داروخانه ها موجود است.

داروهای مناسب برای درمان دندان درد

دندان دردهایمان را چگونه با چه داروهایی درمان کنیم؟
نوافن و سایر دارو های ترکیبی برای دندان درد

نوافن یک قرص دندان درد قوی است و ترکیبی از ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین می باشد. هر چند داروهای ترکیبی در تسکین دندان درد موثر است، ولی در مصرف آن ها باید احتیاط بیشتری نشان داد. چون احتمال آلرژی یا عوارض ناخواسته با افزایش تعداد ترکیب های دارو افزایش می یابد.

داروهای ترکیبی ضددرد اغلب حاوی ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین هستند که در درمان دندان درد موثر شناخته می شوند. این داروها اغلب به شکل کپسول و با نام های تجاری مانند نوافن، آسیفن، مگافن و... عرضه می شوند ولی اغلب ترکیبات یکسانی دارند. ترکیب استامینوفن و کدیین هم در بازار ایران وجود دارد که بدون نسخه در حال حاضر از داروخانه ها قابل تهیه است.

در کشورهای دیگر داروهای ترکیبی ضددرد متنوعی که حاوی اکسی کدون (ضددرد مخدر) هستند، وجود دارند. هرچند داروهای ترکیبی در تسکین دندان درد تاثیر خوبی نشان داده اند ولی در مصرف آنها باید احتیاط بیشتری نشان داد زیرا احتمال حساسیت با عوارض ناخواسته با افزایش تعداد ترکیب های دارو ممکن است افزایش یابد.

رفع درد دندان با داروهای ضد درد
مفنامیک اسید برای درد دندان

مفنامیک اسید به دسته ای از داروها تعلق دارد که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی نام دارند. این دارو برای تسکین دردهایی مانند دندان درد، دردهای عضلانی، دردهای ناشی از قاعدگی، سردرد و... مصرف می شود و تنها درد و التهاب را کاهش می دهد و تاثیری در درمان بیماری ندارد.

برخی از بیماران، به اشتباه مفنامیک اسید را چرک خشک کن می دانند و تصور می کنند که عفونت دندان آن ها با خوردن این دارو از بین می رود. برطرف شدن درد را هم به برطرف شدن عفونت دندان ربط می دهند. نام دارو وشکل رایج کپسولی آن هم (در بازار ایران) روی این برداشت نادرست اثر داشته است.

اسامی داروهای دندان درد

چه داروهایی برای دندان درد مناسب اند؟
آنتی بیوتیک برای درمان دندان درد

مصرف آنتی بیوتیک به تنهایی کمکی به کاهش درد دندان نمی کند. در مواقع تورم و تب، آنتی بیوتیک ها ممکن است در کنترل علایم با کاهش فشار بافتی کمک کننده باشند، ولی آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین اثر ضد دردی ندارند.

رفع دندان درد

داروهای آنتی بیوتیک برای رفع دندان درد

داروهایی برای درمان دندان درد
دگزامتازون برای دندان درد

دگزامتازون و بتامتازون از جمله داروهای کورتونی هستند که متاسفانه در کشور ما مصرف و حتی تجویز آنها بیش از حد لازم است که برای سلامت زیانبار است. برای دریافت کورتون از داروخانه تجویز پزشک ضروری و فروش آنها بدون نسخه ممنوع است. کورتون هایی مانند دگزامتازون در دندان های معمولی نباید استفاده شوند. اثر این داروها بیشتر ضدالتهابی است. این داروها اصلا در خط اول و دوم تجویز دندان پزشکان نیستند و بهتر است تا جایی که ممکن است از آنها برای تسکین دندان درد استفاده نشود.

درمان درد دندان

آشنایی با اسامی داروهای دندان درد

داروهای درمان سریع و فوری دندان درد
دیکلوفناک برای دندان درد

دیکلوفناک صورت قرص یا شیاف به عنوان ضددرد برای تسکین درد دندان می توانند استفاده شوند. ولی حقیقت این است که این داروها برتری بر داروهای معمول ندارند و دلیلی برای استفاده از این داروها در دندان درد نیست.استفاده از فرم تزریقی دیکلوفناک توصیه نمی شود و موارد فلج متعاقب مصرف به نوع تزریقی نسبت داده شده است.

همچنین بخوانید:

5 فایده معجزه گر انجیر
چرا مردها حتما باید ویتامین E مصرف کنند ؟
خواص عالی گلابی برای سلامت بدن


شیاف دیکلوفناک

معرفی داروهای مناسب برای دندان درد

داروهای مجاز برای دندان درد
آسپرین برای درد دندان

آسپرین ساده دارویی برای تسکین دندان درد است اما چون اثرات آن در دوزهای معمول اندک است در دندانپزشکی به عنوان مسکن قوی برای دندان درد کاربردی ندارد.

آسپرین در دوزهای خاص ضد درد و ضدالتهاب خوبی است و اثرات جانبی کمی دارد. در کودکان نباید برای دندان درد آسپرین تجویز شود. آسپرین تشکیل لخته را در خون به تأخیر می اندازد و در بیمارانی که مشکلاتی مانند خونریزی یا زخم های گوارشی دارند نباید استفاده شود.

درمان دندان با آسپرین

تاثیرات داروهای مناسب دندان دردبی حس کننده ها یا ضد دردهای موضعی

ضددردهای مخدر

معروف ترین ضددرد مخدر کدیین است که در بازار ایران به صورت ترکیبی وجود دارد. ضددردهای مخدر عوارض جانبی زیادی دارند و استفاده از آنها برای دندان درد توصیه نمی شود. در برخی کشورها ضددردهای ترکیبی قوی تری حاوی مخدرهایی مانند اکسی کدون هم برای دندان درد تجویز می شود که در ایران این داروها فعلا برای تجویز دندان پزشکان در دسترس نیست. ترامادول و مخدرهای صناعی از این قبیل نباید برای دندان درد استفاده شوند.

منبع : doctorkhob
12345678910
last