کاشت مو از سیر تا پیاز

سه شنبه 4 آبان 1395
18:07
doctor

دون شک ریزش مو و طاسی یکی از ناراحت کننده ترین مسائلی است که یک فرد در دوران زندگی خود با آن برخورد میکند و افرادی هم که دچار ریزش موی زیاد هستند از نظر ظاهری پیرتر از هم سن های خود که موهایشان نریخته به نظرمی رسند و این مساله می تواند منجر به ایجاد افسردگی و کمبود اعتماد به نفس در فرد بشود. البته ریزش مو در افراد مختلف عکس العمل های متفاوتی را ایجاد می کند. تعداد معدودی از مردان مشکل طاسی خود را به خوبی پذیرفته و با آن کنار آمده اند، ولی امروزه اکثر مردان طاس برای برگرداندن موهای از دست رفته به دنبال هر درمانی می روند ، از درمان های سنتی گرفته تا دارویی و جراحی. چرا که به نظر آن ها داشتن مو برابر است با جوانی، زیبایی و اعتماد به نفس. در چنین شرایطی باید به دنبال بهترین راه حل بود و تنها راه حل دائمی برای موهای از دست رفته عمل جراحی کاشت مو می باشد. با پیوندموی طبیعی جوانی به افرادی که دچار طاسی و ریزش مو هستند باز میگردد.

Image result for best hair transplant


تراکاشت مو یا کاشت مو به تکنیک جراحی گفته می شود که در آن ریشه های مو، تک تک از ناحیه اهدا کننده به ناحیه در حال ریزش و یا خالی از مو برده می شوند. از این روش بیشتر برای درمان ریزش مو ی مردانه استفاده می شود و طی آن ریشه هایی که به صورت ژنتیکی در مقابل ریزش مقاوم هستند به ناحیه طاس برده می شوند. بعلاوه از این روش برای بازسازی ریزش مو ابرو، مژه، محاسن، موهای سینه و ناحیه تناسلی و پوشاندن محل زخمهای ناشی از تصادف و یا جراحی مانند کشیدن پوست و کاشت موهای قبلی استفاده می شود. کاشت مو با پیوند پوست متفاوت است در عین حال باید دانست که بهترین روش کاشت مو چیست و عوارض کاشت مو را شناسایی کرد .
در هر پیاز مو 1 تا 4 رشته مو رشد می کند. امروزه در پیشرفته ترین روشهای کاشت مو، پیاز مو را دست نخورده انتقال می دهند. نتیجه این کار ظاهر طبیعی تر موهای کاشته شده است. این روش کاشت Follicular Unit Transplantation و یا بصورت کوتاه شده FUT نامیده می شود. موهای اهدایی به دو روش کاملاً متفاوت جمع آوری می شوند.این کار فوق العاده تخصصی بوده و فقط متخصصین پوست و مو مجاز به انجام آن می باشند. ویکیپدیا

روش FIT

این روش کاشت مو برای اولین بار در ایران توسط متخصصان پیوند مو با موفقیت به اجرا درآمد. تیم تخصصی کاشت مو بر این باورند که کاشت و پیوند مو یک فرآیند ساده پزشکی نیست بلکه تلفیقی از علم پزشکی، هنر و تجربه می باشد که نتیجه نهاییآن چهره ای زیبا و مناسب برای فرد است.

در کاشت مو طبیعی به روش FIT تیغ جراحی به کار برده نمی شود، واحدهای فولیکولی موهای بغل و پشت سر (و در برخی موارد موهای بدن) با ابزار ظریف و اختصاصی در شرایط کاملا استریل بصورت تک تک برداشته شده و با ابزار بسیار ظریف دیگری در قسمت طاس یا کم پشت سر، ابرو یا ریش پیوند می شود. چون موهای کاشته شده از نواحی برداشته می شوند که فاقد گیرنده برای هورمونهای مردانه می باشند لذا این موها تا پایان عمر باقیمانده و نخواهند ریخت ومزایای این روش عبارتند از:

- محل برداشت جهت پیوند مو در پشت سر غیر قابل رویت

- پوست محل پیوند مو کاملا طبیعی و بدون فرورفتگی و برجستگی

- ظاهر موهای کاشته شده کاملا طبیعی

- کسب بالاترین تراکم ممکن کاشت مو در یک جلسه

- فراهم نمودن درصد رشد مو 90% تا 100% موهای کاشته شده

- ایجاد طبیعی ترین خط رویش مو در جلو سر نسبت به سایر روش های کاشت مو مشابه

- امکان تکرار جلسات کاشت مو به فواصل 6 ماهه حتی تا چهار بار جهت تکمیل پوشش ناحیه طاس یا پر پشت تر کردن ناحیه

- امکان استفاده از موهای بدن (سینه و کتف) جهت پیوند مو به سر در صورت نیاز

- عدم نیاز به دوران نقاهت پس از پیوند مو به دلیل سر پایی بودن

- عدم نیاز به مراجعه جهت ویزیت پس از جلسه کاشت مو

سوالات متداول

- آیا موهایی که از پشت سر برداشته می شود دائمی هستند ودر آینده نمی ریزند؟

موهای ناحیه بانک مو نسبت به هورمون مردانه DHT مقاوم هستند و پس از کاشت نمی ریزند. برداشت موها از خارج از بانک مو مثل موهای بالای گردن یا نزدیک ناحیه طاسی کار درستی نیست چون این موها نسبت به هورمون های مردانه حساس هستند و در آینده نزدیک خواهند ریخت.

- آیا پیوند مو با روش غیر جراحی FUE) FIT) درد دارد؟

بعد از تزریق بیحسی ، بیمار هیچ گونه درد یا ناراحتی نخواهد داشت و حتی بعد از عمل نیز در منزل نیاز به مسکن نخواهد داشت.

- آیا برداشت موها از پشت سر با پانچ دستی انجام می شود یا با دستگاه ؟

این موضوع بیشتر به تجربه و نظر پزشک بستگی دارد. برداشت موها با پانچ دستی مشکل تر ولی دقیق تراست. انواع مختلف دستگاه ها (میکرو موتور ، سیفر، روبات آرتاس ) سرعت کار را بیشتر می کنند ولی ممکن است به ریشه موها آسیب بزنند.

- آیا برای همه افراداز یک نوع پانچ استفاده می شود؟

قطر پانچ ها یک میلیمتر یا کمتر است. هرگزنباید از پانچ های بزرگ استفاده شود زیرا به فولیکول های مجاور آسیب می زند و رد آن در پوست سر باقی می ماند. میزان تیزی پانچ ها نیز متناسب با جنس پوست انتخاب می شود.

- در روش FIT فولیکول های مو چگونه از پوست سر بیرون آورده می شود؟

فولیکول مو توسط عضله باریکی به نام عضله راست کننده مو به پوست سر متصل است. با ورود پانچ به عمق 3-4 میلیمتری پوست ، اتصال فولیکول مو به عضله و بافت های اطراف آزاد شده و با کمک پنس ظریف بیرون آورده می شود. شایان ذکر است فولیکول ها کنده نمی شوند بلکه با ریشه یا پیاز مواز پوست سرخارج می شوند و جای موی برداشته شده موی جدید رشد نمی کند.

- تراکم یا پرپشتی موهای کاشته شده با روش FUE) FIT)چه میزان است؟

کاملا بستگی به تعداد گرافت ها و وسعت طاسی دارد. به طور کلی فولیکول هایی که با روش FITاز پشت سر خارج می شود بسیار ظریف هستند و برای کاشت نیاز به شکاف های ظریف دارند.به همین جهت اگر وسعت طاسی زیاد نباشد می توان شکاف های ریز با تراکم زیاد در پوست سر ایجاد کرد و تراکم موها را تا حد امکان افزایش داد.

- کاشت مو با روش FUE) FIT) چقدر طول می کشد؟

بستگی به تعداد گرافت ها و سرعت عمل پزشک دارد، طی یک یا دو روز 1000-2500 گرافت کاشته می شوداین کار در بعضی از کلینیک ها 3-4 روز طول می کشد.

- چه افرادی مناسب کاشت و پیوند مو با روش FUE) FIT)هستند؟

معمولا افرادی که در ناحیه پشت سر موهای مشکی و ضخیم و پرپشت دارند برای FIT مناسب ترند. البته جنس پوست و عکس العمل آن در برابر فشار پانچ نیز خیلی مهم است. گاهی اوقات لازم است یک تست اولیه انجام شود تا از سلامت ریشه موها مطمئن شویم و اگر نتیجه مثبت بود عمل را با همین روش ادامه دهیم. در هر صورت روش عمل به نظر پزشک متخصص پوست و مو بستگی دارد.

محدودیت های کاشت

  • تعداد موهای قابل برداشت از منطقه دهنده مو
  • واضح است که هرچقدر منطقه دهنده مو در فرد کوچک تر و محدودتر باشد تعداد موهای آن هم کمترشده و بالطبع نتیجه کاشت هم ضعیف تر خواهد بود.
  • کیفیت موهای قابل برداشت از منطقه دهنده مو
  • هرچقدر مو نازک تر و ضعیف تر باشد میزان پوشانندگی آن نسبت به موهای ضخیم و قوی کمتر بوده و تراکم کمتری ایجادمی کنند. در ضمن موهای مجعد و فِر پوشش ظاهری بیشتری نسبت به موهای صاف بوجود می آورند.
  • تطابق رنگ پوست سر با رنگ مو
  • ملاحظه شده است که هرچقدر رنگ مو با رنگ پوست به همدیگر نزدیک تر باشند، آن ناحیه با پوشش موی بیشتری به نظر می آید. برای مثال موی بلوند و سفید با پوست روشن و یا موی مشکی با پوست تیره چنین حالتی را بوجود می آورند.
  • خصوصیات پوست سر در منطقه دهنده
  • در روش FUT هرچقدر پوست پشت سر شُل تر بوده و قابلیت کِش سانی بیشتری داشته باشد نوار پهن تری می توان برداشت و بالطبع تعداد موهای برداشته شده هم بیشتر می گردد ولی در روش FIT این محدودیت وجود ندارد. از طرف دیگر وجود اسکار (جوشگاه)، ضایعات و بیماری های پوستی و هر گونه اختلال در پوست پشت سر به عنوان مانعی برسر راه برداشت مو عمل کرده و تعداد موهای قابل برداشت را به شدت کاهش می دهد.
  • کاشت موهای قبلی در بیمار به هر روشی که انجام شده باشد
  • در صورت انجام پیوند موی قبلی نه تنها بانک موی فرد در پشت سر آسیب دیده و تعداد موهای قابل برداشت شخص در عمل فعلی بسیار کمتر می گردد بلکه قرار دادن گرافت ها به دلیل فرآیند ترمیم زخم و ایجاد اسکار در مناطق طاس مشکل تر و همچنین امکان زنده ماندن آنها و رویش موی جدید نیز کاهش پیدا می نماید.
  • وسعت منطقه طاس و شدت طاسی
  • واضح است که با افزایش سطح منطقه طاس و نیز شدت ریزش مو در فرد (و با توجه به محدودیت تعداد موهای قابل برداشت) میزان تراکم موهای کاشته شده (یعنی تعداد موها در هر سانتیمترمربع) نیز کاهش می یابد.

Image result for Hair Transplant

عوارض

  • اختلاف بین موهای پیوندزده شده و موهای قبلی وی از نظر میزان مجعدبودن، رنگ و قطر موها که همگی موقتی بوده و با گذشت زمان مرتفع می شوند.
  • دردمنطقه دهنده یا گیرنده مو که اغلب خفیف و زودگذربوده و با مصرف قرص مسکن (طبق تجویز پزشک) سریعاٌ برطرف می گردد. با متدهای جدید سردردهای شدید(که قبلاٌ دیده می شد) به هیچ عنوان رخ نمی دهند.
  • خارش:شایع است و بدلیل خوب نشستن سر و یا روند ترمیم زخم های پوست رخ می دهد. خارانیدن محل برداشت اهمیتی ندارد ولی در مورد محل کاشت ممکن است موجب آسیب به گرافت های کاشته شده گردد و لذا این کاردر دو هفته اول ممنوع است. شستشوی مرتب، مرطوب کردن محل پیوند با سرم نمکی خنک، لوسیون بتامتازون و قرص آنتی هیستامین مفیدمی باشند.
  • کَبَره(کِراست) درمحل کاشت : معمولاٌ درچند روز اول رخ می دهد و بدلیل ترشح سرم منعقدشده و خون از دورگرافت ها است. کراست ها مشکلی برای موهای پیوند زده شده بوجود نیاورده و خودشان بتدریج می افتند. تمیزکردن و خوب شستن (البته با احتیاط) برای جلوگیری از بروز کراست بسیار مهم است.کراست ها را نبایستی کند زیرا باعث کنده شدن فولیکول پیوند زده شده می شود.
  • اگر شستشوی سر بدرستی انجام شود منطقه کاشت اینطور تمیز و مرتب خواهد بود اگر شستشوی سر بدرستی انجام شود منطقه کاشت اینطور تمیز و مرتب خواهد بود
  • پوسته ریزی سر: گاهی اوقات رخ داده و عمدتاً بدلیل خوب نشستن سر ناشی از احتیاط بیش از حد فرد است که می ترسد موهای کاشته شده کنده شوند. گاهی هم بدلیل وجود الکل در محلول ماینوکسیدیل است. در هر صورت اهمیتی نداشته و خود به خود بهبود می یابد.
  • جابجا شدن و یا بیرون آمدن گرافت ها: این وضعیت بصورت خفیف شایع بوده و اهمیتی ندارد. علت آن خارانیدن موضع، ضربه (مثل ضربه خوردن به سردرحین سوار و پیاده شدن از اتومبیل )،کشیدن گرافت ها توسط بیمار، برس و شانه زدن شدید موهای خشک، زیادخم شدن درحالت ایستاده، زورزدن، مالش شدید درحین شستشو و فشار زیاد آب دوش رخ می دهد.
  • جوش چرکی: تعدادکمی جوش چرکی همیشه ایجادشده و اهمیت خاصی ندارند. زمان ایجاد این ضایعات ازچندهفته تا 4- 2 ماه بعد از عمل است. برای جلوگیری از بروز جوش منطقه کاشت مو باید خوب، تمیز و مرتب با شامپو شسته شود. استفاده ازکمپرس گرم و مرطوب و آنتی بیوتیک موضعی و درصورت عدم جواب دهی آنتی بیوتیک خوراکی و گاهی بازکردن و تخلیه جوش ها از اقدامات درمانی برای جوش ها هستند.

مراقبت های بعد از عمل

  • روز بعد از پیوند باید جهت برداشت پانسمان سرمراجعه شود. پس از شست وشوی اولیه در کلینیک لازم است که محل کاشت روزانه با شامپوی بچه به صورت ملایم و با فشارکم شسته شود. شستن مرتب سر به خصوص در منطقه کاشت از اهمیت زیادی برخوردار است و برخلاف تصور بیماران اگر به درستی انجام شود نه تنها موجب بیرون آمدن موهای کاشته شده نخواهد شد بلکه باعث زدوده شدن لکه های خون، بتادین، دَلَمه و سایر آثار به جا مانده از جراحی نیز شده و خارش احتمالی پس از عمل را نیز تخفیف می دهد.
  • اگر بیمار سرش را خوب بشوید 3 تا 4 روز بعد از عمل کاملا تمیز بوده فقط کمی قرمز و ملتهب است ولی درصورت عدم شست وشوی کافی منطقه پیوند مو پراز پوسته، شوره و چربی است و بنابراین احتمال دارد که بعدا دچارجوش های چرکی و کیست مویی شود که درمان آنها بسیارسخت است و احتمال آسیب رسیدن به موهای کاشته شده نیز می رود.
  • معمولا 1 تا 2 هفته طول می کشد تا قرمزی و التهاب سربرطرف شود. برای پوشانیدن محل کاشت می توان از کلاه معمولی استفاده کرد. کلاه باید لبه دار، ازجنس پارچه ای قابل شست وشو، نرم و تا حدامکان گشاد بوده به طوری که با موهای کاشته شده تماس نداشته باشد. کلاه را باید هرروز شست.
  • کَبَره (کِراست) هایی که در محل کاشت مو وجود دارند با شست وشوی ملایم روزانه و در عرض چند روز خودبه خود افتاده و بنابراین از کندن و دستکاری آنها اکیدا خودداری کنید. کلاه گیس در هفته اول ممنوع است و در صورتی که بیمار بخواهد در هفته دوم از آن استفاده کند بهتر است که از 12 ساعت در روز بیشتر نباشد. از هفته سوم استفاده از کلاه گیس آزاد است.
  • فعالیت بدنی شدید و ورزش تا یک هفته ممنوع و سپس ورزش سبک (به جز شنا) با احتیاط از نظرضربه به سرآزاد است. پس از دو هفته همه نوع ورزشی مجاز است. قراردادن منطقه پیوند مو در معرض هوای آزاد و نور خورشید بسیار مفید است. بعد ازعمل مرخصی از محل کار لازم نیست، معمولا مشکل خاصی پیش نمی آید و فرد می تواند یک تا دو روز بعد به سرکارش باز گردد.
  • به طور کلی دو هفته پس از انجام عمل به هر روشی که باشد، همه چیز به حالت طبیعی برمی گردد. به این معنی که شست وشوی سر به صورت عادی و با فشار معمولی آب انجام شده و فعالیت های روزمره و ورزشی فرد نیز عادی می شود.

هزینه

کاشت مو عمل زیبایی است و بیمه ها مخارج آن را پوشش نمی دهند.هزینه عمل بسته به سابقه کاری و مهارت پزشک معالج و محلی که در آن جراحی را انجام می دهد متفاوت است .هزینه ای که از بیمار دریافت می شود شامل دستمزد پزشک ، هزینه کلینیک و هزینه داروها و لوازم مصرفی است. هزینه کاشت بسته به روش عمل ، تعداد جلسات و تعداد گرافت ها متغیر است.

در نظر داشته باشید که وقتی شما زیر نظر پزشک متخصص پوست و مو قرار می گیرید آسودگی خاطر شما از کیفیت عمل و نهایتا رضایت شما از نتیجه عمل، بسیار بسیارمهم تر از مبلغی است که پرداخت می کنید. هر چند هزینه اولیه در ظاهر زیاداست ولی مطمئناً این هزینه در قبال آنچه بدست می آورید


[ بازدید : 163 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به پزشکی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]